Julkaistu 30.3.2021

Hoitopuhelu ja etävastaanotto ovat perinteisen poliklinikkakäynnin vaihtoehtoja

Kuluneen vuoden aikana Taysissa on ryhdytty hyödyntämään toivottuja digitaalisia ja etänä annettavia vastaanottopalveluita aiempaa enemmän.

Asiakkaan ei enää ole aina välttämätöntä asioida poliklinikalla. Nykyisin käynti voidaan yhä useammin toteuttaa myös videoyhteydellä niin sanottuna etävastaanottona.

Jos asiat hoituvat keskustelemalla, käynti voidaan korvata hoitopuhelulla.

Etävastaanotto meneillään: lääkäri tapaa potilaan videoyhteyden välityksellä.


Videovastaanottojen ja hoitopuheluiden asiakasmaksut

Vastaanottokäynneistä peritään asiakasmaksu, ja 1.4.2021 lähtien myös vastaanottokäynnin korvaavista videovastaanotoista tai hoitopuheluista peritään poliklinikkamaksun (41,20 e) suuruinen asiakasmaksu.

Maksuihin voit tutustua tarkemmin Asiakasmaksut-sivullamme tays.fi/asiakasmaksut.

Aikaa ja vaivaa säästyy

Hoitopuhelun tai videovastaanoton suurin etu asiakkaalle on, että häneltä säästyy sekä aikaa että matkakustannuksia, kun ei tarvitse tulla sairaalaan.

Koronaepidemian yhä jatkuessa videovastaanottojen ja hoitopuheluiden tärkeä hyöty on myös se, että niiden avulla voidaan vähentää asiakkaiden ja terveydenhuoltohenkilöstön välisiä fyysisiä kontakteja.

Jos asiakkaan hoito vaatii fyysistä tutkimusta tai terveydenhuollon ammattilaisen tapaamista kasvokkain, käyntiä ei luonnollisestikaan vaihdeta etävastaanotoksi tai hoitopuheluksi.