Julkaistu 17.6.2021

Moni äkillinen terveysongelma ratkeaa yhdellä puhelulla päivystysapu 116 117:ään – numero ei ole vielä tuttu kaikille pirkanmaalaisille

Sairaaloiden ja terveysasemien kesäsulkujen heijastusvaikutukset näkyvät välillä ruuhkina Tays Päivystys Acutassa ja Tays Valkeakosken päivystyksessä. Moneen äkilliseen vaivaan voi kuitenkin saada avun soittamalla päivystysapu 116 117 -puhelinnumeroon.

Ennen päivystykseen lähtemistä kannattaa aina soittaa maksuttomaan päivystysapunumeroon 116 117. Numero on tarkoitettu kaikille pirkanmaalaisille silloin, kun oma terveysasema on kiinni ja asiakas arvelee, että sairaus tai vaiva saattaa vaatia päivystyksellistä hoitoa.

Päivystysapu otettiin Pirkanmaalla käyttöön vuodenvaihteessa eli puolisen vuotta sitten. Se ei kuitenkaan ole vielä kaikilta osin lyönyt läpi.

– Varauduimme noin 9000 puheluun kuukaudessa. Tällä hetkellä puheluita tulee kolmisen tuhatta. Määrä on koko ajan kasvanut, mutta ehdottomasti enemmänkin saisi ja kannattaisi soittaa, sanoo päivystyksen toimialuejohtaja Sirpa Rainesalo Taysista.

Milloin kannattaa soittaa 116 117?

Päivystysapu auttaa kaikissa tilanteissa, jotka ovat kiireellisiä mutta eivät varsinaisia hätätilanteita. Hätätilanteessa oikea numero on aina 112.

Päivystysavusta asiakas saa asiantuntijan arvion hoidontarpeestaan ja tilanteeseen sopivimmasta hoitopaikasta. Joskus se on Acuta tai Valkeakosken päivystys, joskus taas oma terveysasema. Tarvittaessa annetaan hoito-ohjeita.

Tällä hetkellä eniten puheluita tulee pikkulasten ja alle 10-vuotiaiden lasten vanhemmilta.

– Heitä voidaan usein auttaa pelkän puhelun kautta, eikä päivystykseen tarvitse aina lähteä lainkaan. Voimme esimerkiksi antaa ohjeita kuumeen hoitoon tai vatsakipuisen lapsen seurantaan, Rainesalo kertoo.

Yhden puhelun taktiikka

Jos asiakkaan vaiva ei vaadi välitöntä päivystyskäyntiä, mutta seuraavana päivänä kannattaisi käydä terveysasemalla, päivystysapu välittää asiakkaan kotikunnan kiirevastaanotolle tiedon tilanteesta. Asiakkaan ei tarvitse itse soitella uudestaan mihinkään, vaan terveysaseman auetessa sieltä otetaan asiakkaaseen yhteyttä.

Tavoitteena on, että jokainen kiireellistä tai päivystyksellistä hoitoa tarvitseva saa avun sopivasta paikasta, ilman pompottelua tai turhia käyntejä päivystyksessä.

– Päivystysapu 116 117:stä on monella tapaa hyötyä. Voimme vähentää ruuhkia Acutassa, kun asiakas saa avun tarkoituksenmukaisimmasta paikasta. Asiakas puolestaan saa hyvät toimintaohjeet, ja asiat selkenevät yhdellä puhelulla, Rainesalo sanoo.

Näin päivystysapu 116 117 toimii:

  • Jos oma terveysasemasi on suljettu ja epäilet tarvitsevasi päivystyksellistä apua, soita 116 117. Numero on maksuton. Jos oma terveysasema on avoinna, ole yhteydessä sinne. Hätätilanteessa soita aina 112!
  • Päivystysapupuhelun alussa valitset palveluntuottajan kahdesta eri vaihtoehdosta. Tampereen ja Oriveden asukkaat valitsevat tuottajaksi Tampereen kaupungin. Muiden kuntien asukkaat valitsevat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin.
    • Myös Pirkanmaan alueella kesää viettävät mökkeilijät voivat hyödyntää päivystysapu 116 117 -numeroa, vaikka kotikunta olisi muualla. Tällöin palveluntuottajaksi valitaan sairaanhoitopiiri.
  • Saat puhelimessa hoidontarpeenarvion ja ohjeita. Tarvittaessa sinua neuvotaan tulemaan päivystykseen, mutta jos tilanteesi ei vaadi välitöntä hoitoa, asiasi voidaan ohjata terveysasemalle. Monissa tilanteissa pärjätään puhelinneuvonnalla: voit saada esimerkiksi ohjeita kivunhoitoon tai tilanteen seurantaan.
  • Niitä henkilöitä, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta, palvellaan joko tekstiviestillä tai chatissa. Tamperelaisia ja orivesiläisiä palvellaan päivittäin numerossa 040 639 7700 klo 7–22. HUSin järjestämä tekstipalvelu tuottaa päivystysapua chat-palveluna verkossa koko Suomen alueelle, osoite https://www.hus.fi/potilaalle/sairaalat-ja-toimipisteet/paivystysapu-116117

Acutan ruuhkamittari verkossa

Acutan ruuhkatilannetta voi seurata ajantasaisesti nettisivujen ruuhkamittarista: tays.fi/ruuhkamittari