Tays / korvataudit
Potilasohje 55.56.18

Huimauspotilaan harjoitusohje

Cawthorne-Cookseyn mukaeltu ohjelma

Tehtävät suoritetaan kolmesti päivässä, niin kauan kuin huimaustuntemuksia esiintyy. Vähitellen siirrytään vaativampiin tehtäviin A:sta D:een, vaikka harjoitukset aiheuttavatkin huimausta. Harjoitukset sopivat erityisesti tasapainoelin-korvaperäisestä huimauksesta kärsiville.

A. Makuuasennossa

Tee liikkeitä 5–10 kertaa.

  1. Pidä pää paikoillaan – vain silmät liikkuvat.

– ylös ja alas vapaasti

– sivulta toiselle vapaasti

– ylös ja alas terapeutin sormea seuraten

– sivulta toiselle terapeutin sormea seuraten

– keskity seuraamaan terapeutin sormea, joka liikkuu edestakaisin kasvojen läheltä (5 cm) ja sitten lähietäisyydelle (80 cm)

  1. Päätä liikuttaen – ensin silmät avoinna, aluksi hitaasti, sen jälkeen nopeasti. Sitten sama silmät suljettuina.

– taivutus eteen ja taakse

– taivutus sivulta toiselle

– nosta oma käsi ylös suoraksi eteen ja liikuta kättä ensin ylös-alas, sitten sivulta sivulle ja samaan aikaan seuraa katseella ja pään liikkeellä kättä.

  1. Vaihda makuuasennossa asentoa

– käänny selinmakuulta vatsalle ja takaisin

– tee sama toiseen suuntaan

B. Istuen (tuolissa, jossa ei ole käsinojia)

Toista edellä olleet kohdat 1 ja 2.

  1. Pyöritä hartioita ympäri 10 kertaa.

  1. Poimi tavaroita, esimerkiksi kyniä lattialta.

  1. Kierrä päätä rauhallisesti noin 5 sekunnin ajan ensin silmät auki ja sitten kiinni.

  1. Kierrä päätä ja pyöritä hartioita ensin hitaasti 10 sekuntia ja sitten nopeasti 5 sekuntia. Tee liikettä ensin silmät auki ja sitten kiinni.

  1. Pyöritä hartioita ja kierrä vartaloa, ensin silmät auki ja sitten kiinni ja molempia noin 10 sekuntia.

C. Seisten

Ota huomioon alussa kaatumisvaara ja pyydä tarvittaessa jotakuta varmistamaan, kunnes tiedät tasapainosi tason. Kaatumisen alkua ei itse välttämättä aisti. Ensimmäisellä kerralla on syytä olla varmistaja vieressä kaikissa liikkeissä.

9. Istu ja nouse seisomaan ensin silmät auki 2–5 kertaa ja sitten silmät kiinni 2–5 kertaa.

  1. Siirrä palloa kädestä käteen silmien tason yläpuolella kädet suorina ja seuratkaa katseella palloa sivulta sivulle 5 kertaa.

  1. Siirrä palloa vuorotellen koukistetun polven alitse kädestä toiseen 5 kertaa kummankin polven alitse.

  1. Nouse istumasta ylös seisomaan ja pyörähdä ympäri – istu ja toista sama uudelleen.

  1. Pyöritä hartioita ja kierrä vartaloa, ensin silmät auki, sitten kiinni 10 sekuntia.

D. Kävellen (huomio turvallisuus kuten edellä)

  1. Kävele huoneen poikki silmät auki, sitten silmät kiinni.

  1. Kävele lyhyin askelin kuvitellun viivan päällä silmät auki ja silmät kiinni.

  1. Seiso yhdellä jalalla hetken aikaa ensin silmät auki ja sitten silmät kiinni.

  1. Kävele taaksepäin kuviteltua suoraa viivaa pitkin silmät auki ja silmät kiinni.

E. Ulkoillessa

  1. Ulkoillessasi liiku epätasaisessa maastossa turvallisuustekijät huomioiden.

Osallistu harrastuksiin, jotka vaativat kumartelua, ojentamista ja tähtäämistä. Jatkossa, jos joku tilanne aiheuttaa tasapainohäiriöitä, harjoittele sitä liikettä ja tilannetta.