Tays Sydänsairaala / fysioterapia ja kuntoutus
Potilasohje PO0098

Rintalastan avauksesta toipuminen

Tulosta ohje tästä

Leikkauksessa rintalasta avataan ja leikkauksen lopuksi se kiinnitetään teräslangoin. Teräslankoja ei voi tuntea, eikä niitä poisteta. Keuhkokuvassa ne näkyvät.

Rintalastan luutuminen kestää noin 6‒8 viikkoa. Sinä aikana tulee nousta vuoteesta ylös ja mennä makuulle vasemman tai oikean kyljen kautta. Nukkuminen kylkiasennossa on sallittu, jos se tuntuu hyvältä.

Ensimmäisten viikkojen aikana rintakehällä voi tuntua pientä, kivutonta napsumista. Se on vaaratonta ja menee yleensä ohi paranemisen edetessä.

Rintalastan luutumista eivät häiritse kevyet päivittäiset askareet, mutta luutumisen aikana on syytä välttää voimakkaita ylävartalon ääriliikkeitä, äkkiriuhtaisuja ja tärähdyksiä. Myös raskaiden esineiden nostamista ja kantamista on syytä välttää.

Sopiva kuormitus ensimmäisen kuukauden aikana on alle 5 kg ja toisen kuukauden aikana 5‒10 kg. Siksi raskaammat kotityöt, kuten halonhakkuu, mattojen pudistelu tai tamppaus, imurointi ja autonrenkaiden vaihto ovat kiellettyjä.

rintalastan avaus

Hyvä asento auttaa

Toipumisen alussa saatat tuntea kipua ja kiristystä rintalastan ja niska-hartiaseudun alueella. Liikkumisen vähyys ja yksipuolinen nukkuma-asento voivat lisätä näitä tuntemuksia. Ryhti voi tilapäisesti huonontua ja kipu lisääntyä. Pyri huomioimaan hyvä ryhti sekä hartiaseudun ja hengityksen rentous arkiaskareissa ja kävellessä. Voit harjoitella ryhdin säilymistä esimerkiksi ojentamalla selkäsi seinää vasten tai kontrolloida ryhtiäsi peilin edessä. Aktiivisella harjoittelulla voit ylläpitää ja parantaa ryhtiäsi sekä säilyttää tai lisätä rintakehäsi ja olkaniveltesi luonnollista liikkuvuutta.

Hartiaseudun jännitystä ja kipua voi lievittää kylmä- ja pintalämpöhoidoilla, mutta syvälämpöhoidot eivät ylävartalon alueelle sovi.

Arven hoito

Leikkauksen jälkeen hyvä arven hoito on erittäin tärkeää. Arven paraneminen voi kestää jopa vuoden. Arven kuroutuessa kiinni haavan alueelle voi muodostua kiinnikkeitä, jotka aiheuttavat kiristystä ja kipua. Arpi voi aiheuttaa kehon liikerajoituksia ja toimintahäiriöitä. Ennaltaehkäisevänä hoitona aloitetaan arpea ympäröivän kudoksen lempeä hieronta. Arven päältä käsittely aloitetaan vasta sitten, kun arpi on täysin parantunut. Arven käsittelyä tehdään omahoitona niin kauan, kunnes kireyttä ei enää tunnu. Tarvittaessa voi hakeutua ammattilaisen käsittelyhoitoon.

Liikeharjoituksia

Harjoittelu aloitetaan vuodeosastolla kevyesti. Liikkeitä tehdään noin viisi toistoa kerran tai kaksi päivässä. Harjoittelua voidaan lisätä asteittain 10–15 toistoon kahdesti päivässä. Liikkeet eivät saa aiheuttaa kipua rintalastan alueelle. Anna hengityksen virrata tasaisesti harjoitusten aikana. Voit tehdä harjoitukset istuen tai seisten.

1. Olkanivelten liikeharjoitus

  • Nosta käsi suorana ylös, hengitä samalla syvään sisään.
  • Laske käsi alas uloshuokaisun aikana.
  • Tee liike vuorotellen molemmilla käsillä.

olkanivelten liikeharjoitus

2. Rintakehän kiertoharjoitus

  • Anna käsien laskeutua rennosti vartalon viereen, aseta ne rintakehälle tai jätä syliin.
  • Kierrä ylävartaloa lempeästi oman liikkuvuuden mukaan istuen tai seisten.

rintakehän kiertoharjoitus 1 rintakiehän kiertoharjoitus 2

3. Ryhtiliike

  • Ojenna selkä ja vie lapaluita toisiaan kohden.
  • Voit pitää kädet joko suorina tai istuessa rentona sylissä.
  • Hengitä rennosti liikkeen aikana.

ryhtiliike 1 ryhtiliike 2

4. Niska-hartiaseudun rentous

  • Rentouta hartiat ja hengitys. Hengitys vapauttaa lihaskireyksiä.
  • Kallista päätä rauhallisesti sivulle ja kierrä sitten kainaloa kohti.
  • Toista liike muutamia kertoja molemmille puolille.

niska-hartiaseudun rentous niska-hartiaseudun rentous 2

  • Nostele ja pyörittele lisäksi hartioita rennosti hartiaseudun rentouttamiseksi.

niska-hartiaseudun rentous 3

Liikunta nopeuttaa toipumista

Oma aktiivisuus on kuntoutumisen edellytys. Säännöllinen liikunta jo sairaalavaiheessa aloitettuna tehostaa verenkiertoa ja hengitystä – näin fyysinen suorituskyky paranee ja toipuminen nopeutuu. Kotiutumisen jälkeenkin päivittäinen liikunta on tärkeä osa kuntoutumista. Liiku ja lepää sopivassa suhteessa. Rasituksen aikana ja sen jälkeen tulee olla hyvä olo.

Paras liikuntamuoto toipilasaikana (2‒3 kuukauden ajan) on kävely. Se aloitetaan tasaisella ja kunnon kohentuessa siirrytään vaihtelevampaan maastoon, matkaa lisätään vähitellen. Mäkimaastossa ja portaissa on hyvä aluksi kävellä rauhallisesti.

Alkuverryttely (5‒10 minuuttia) on tärkeää, se valmistaa hengitys- ja verenkiertoelimistöä tulevaan rasitukseen. Verryttelyksi sopivat esimerkiksi kevyet ala- ja yläraajaliikkeet tai kävelyharjoituksen aloittaminen rauhallisesti. Kiinnitä huomiota kävellessä ryhtiin sekä käsien rentouteen. Rasituksen keventäminen harjoittelun lopuksi on tärkeää, jolloin verenpaine ei laske äkillisesti. Näin myös ehkäiset lihasten kipeytymistä ja palaudut kuormituksesta paremmin. Hiljennä kävelyvauhtia vähitellen ja tee palauttavia lihasvenytyksiä.

Kahden kuukauden kuluttua leikkauksesta rintalasta on luutunut. Voit palata vähitellen normaaliin arkeen ja tehdä raskaampiakin kotitöitä, jos vointisi on hyvä. Sopivia liikuntamuotoja kävelyn lisäksi ovat mm. sauvakävely, pyöräily, kevyt kuntosaliharjoittelu, kuntojumpat, hiihto, uinti, vesijuoksu ja tanssi. Harjoittelu on hyvä aloittaa kuitenkin vähitellen. Rintalastan luuduttua voit aloittaa myös raskaammat kotityöt, kuten imurointi, ruohonleikkuu ja haravointi.

Kolmen kuukauden kuluttua leikkauksesta ja lääkärin kontrollin jälkeen voit harrastaa myös kuormittavampaa liikuntaa ja arkiaskareita kuten halonhakkuu, lumityöt, metsästys, golf, pallopelit, juoksu. Noudata kuitenkin yksilöllisesti saamiasi ohjeita.

rintalastan avauksen jälkeen