Tays Sydänsairaala / fysioterapia ja kuntoutus
Potilasohje PO0074

Sydäninfarktista toipuvan liikuntaohje

Tulosta ohje tästä

Kotiutumisen jälkeen

Toipilasvaihe sydäninfarktin jälkeen kestää noin kuukauden. Liikunta edistää toipumista sydäninfarktista, joten jatka itsenäistä liikuntaa saamiesi ohjeiden mukaan. Säännöllinen liikunta on jatkossa osa sepelvaltimotaudin omahoitoa.

  • Aluksi liikunnan tulee olla rasittavuudeltaan kevyttä, jotta sydän saa aikaa toipua. Voit opetella arvioimaan liikkumisen rasittavuutta oheisen taulukon avulla.
  • Suositeltavin liikuntamuoto on kävely. Kävelyä on helppo tauottaa sekä säädellä tuntemustesi mukaan.
  • Liiku toipilasvaiheessa mieluummin useita kertoja päivässä kuin pitkään samalla kerralla. Aluksi riittää 10–15 minuutin kävely useamman kerran päivässä.
  • Sovita päivittäinen kävely omaan toimintakykyysi ja arkeesi.
  • Aloita kävelylenkit rauhallisesti tai tee edeltävästi kevyitä verryttelyliikkeitä. Alkulämmittelyssä sydän valmistautuu tulevaan kuormitukseen ja liikunta tuntuu miellyttävämmältä.
  • Päätä liikunta jäähdytellen tai tekemällä kevyitä venyttelyliikkeitä.
  • Ensimmäisinä viikkoina syke saa nousta noin 20–30 lyöntiä leposykkeestä. Mittaa leposyke seisten ennen liikkeelle lähtöä.
  • Kevyitä kotitöitä voit tehdä heti sairaalasta kotiutumisen jälkeen.
  • Vältä ensimmäisinä viikkoina raskaita, sydäntä kuormittavia töitä. Tällaisia ovat mm. painavat nostot, kantaminen sekä pitkään kädet koholla työskentely.

Toipumisen edetessä (noin 2 viikosta eteenpäin)

  • Lisää rasittavuutta vähitellen matkaa pidentämällä ja kävelemällä vaihtelevassa maastossa. Voit lisätä myös vauhtia.
  • Liikunta saa tuntua hieman rasittavalta ja myöhemmin rasittavaltakin.
  • Hengitys on hyvä liikunnan rasittavuuden mittari. Liikkuessa saa hengästyä, mutta hengitys ei saa muuttua puuskuttavaksi tai ahdistavaksi.
  • Tavoitteena on palata liikuntaharrastuksiin tai aloittaa säännöllinen kuntoliikunta. Raskaampiin koti- ja pihatöihin voit palata vähitellen toipumisen edetessä.

Liiku turvallisesti

  • Pidä noin tunnin tauko ruokailun tai sydänlääkkeiden oton jälkeen.
  • Vältä rintatuntemuksia aiheuttavaa fyysistä kuormitusta.
  • Pidä nitrovalmiste mukana. Jos tunnet rasituksen yhteydessä rintakipua tai hengenahdistusta, hidasta vauhtia tai pysähdy ja ota nitrovalmistetta. Mikäli oire ei mene ohitse 5 minuutissa, soita 112.
  • Kevennä liikuntaa kovalla tuulella, pakkasella ja helteellä.
  • Vältä rasitusta, jos olet sairas, huonovointinen tai henkisesti kuormittunut.

Liikunnan rasittavuus