Tays Sydänsairaala / fysioterapia ja kuntoutus
Potilasohje PO0089

Sydänleikkauksesta kuntoutuminen

Tulosta ohje tästä

Helpota ja tehosta hengitystä

Hengittäminen voi tuntua raskaalta leikkauksen jälkeen väsymyksen, lääkityksen ja mahdollisen kivun vuoksi. Hengitys on usein normaalia pinnallisempaa ja varovaista aiheuttaen liman kertymistä keuhkoihin. Istuma-asento tehostaa hengitystä paremmin kuin makuulla olo. Hengityksen tehostaminen nopeuttaa leikkauksesta toipumista.

Tavoitteena on, että keuhkojen alaosatkin laajenevat hyvin hengitettäessä. Hengityksen tehostuessa sydämen työ kevenee, toipuminen edistyy ja yleiskunto kohenee. Hengitys tehostuu luontevasti ja tehokkaasti liikkeellä olon ja hengitysharjoitusten avulla.

Pulloonpuhallushengitysharjoitus

pulloonpuhallus
  • Istu tukevasti jalat alustalla ja pidä hartiat rentoina. Hengitä ensin keuhkot rennosti täyteen ja pidätä hengitystä muutaman sekunnin ajan.
  • Puhalla letkun kautta rauhallisesti ulos niin, että vesi kuplii tasaisesti.
  • Hengitä jälleen rennosti keuhkot täyteen ja jatka kuten edellä.
  • Pidä hengitysrytmi rauhallisena.

Yskiminen

yskiminen

Lima poistuu keuhkoista yskimällä ja hönkäisemällä. Hengitysharjoittelu auttaa limaa nousemaan yskittäväksi. Yskiessä rintakehää on tuettava tyynyllä tai käsillä halausotteen avulla, näin saat yskimiseen tukea.

Verenkierron tehostaminen

Vuodelepo ja nukutusaineet hidastuttavat verenkiertoa. Tehokkailla pumppaavilla liikkeillä ääreisverenkierto vilkastuu. Tee verenkiertoa tehostavia liikkeitä useita kertoja päivässä ollessasi vuodelevossa. Liikkeellä olo tehostaa verenkiertoa luontevasti.

  • verenkierron tehostaminen 1
  • verenkierron tehostaminen 2
  • verenkierron tehostaminen 3
  • verenkierron tehostaminen 4

Kylkimakuun kautta istumaan nousu ja makuulle meno

Leikkauksen jälkeen istumaan nousu ja makuulle meno tapahtuvat kylkimakuun kautta kahden kuukauden ajan. Näin rintalastan kuormittuminen jää mahdollisimman pieneksi ja rintalastan luutuminen mahdollistuu.

istumaannousu

  • Toimi rauhallisesti vaihe vaiheelta.
  • Laita polvet koukkuun selinmakuulla.
  • Käänny kylkimakuulle ja laske jalat sängyn reunan yli, jolloin painovoima helpottaa ylösnousua.
  • Avusta istumaan nousua kevyesti alemmalla kyynärpäällä sekä päällimmäisellä kädellä.