Tays Sydänsairaala / fysioterapia ja kuntoutus
Potilasohje PO0085

Takotsubosta toipuvan liikuntaohje

Tulosta ohje tästä

Takotsubo-oireyhtymä eli ns. ohimenevä tai stressihormonin aiheuttama sydänhalvaus

Takotsubo on oireyhtymä, johon kuuluu ohimenevä sydämen pumppausvoiman alentuma yleensä sydämen kärki- ja keskikammiotasolla. Oireyhtymä muistuttaa sydäninfarktia, mutta potilaalla ei ole sepelvaltimotukosta. Laukaisevana tekijänä takotsubolle on usein henkinen tai fyysinen stressi, kuten omaisen kuolema, äkillinen sairastuminen, vakavan diagnoosin kuuleminen tai fyysinen rasitus. Oireyhtymä voi ilmaantua myös ilman mitään tunnistettavaa laukaisevaa tekijää.

Toipilasvaihe takotsubon jälkeen on hyvin yksilöllinen, mutta kestää yleensä 1–2 kuukautta. Liikunta edistää toipumista, joten jatka itsenäistä liikuntaa saamiesi ohjeiden mukaan.

Aluksi liikunnan tulee olla rasittavuudeltaan kevyttä, jotta sydän saa aikaa toipua. Voit opetella arvioimaan liikkumisen rasittavuutta oheisen taulukon avulla.

  • Suositeltavin liikuntamuoto on kävely. Kävelyä on helppo tauottaa sekä säädellä tuntemustesi mukaan.
  • Liiku toipilasvaiheessa mieluummin useita kertoja päivässä kuin pitkään samalla kerralla. Aluksi riittää 10–15 minuutin kävely useamman kerran päivässä.
  • Suhteuta päivittäinen kävely omaan toimintakykyysi ja arkeesi.
  • Aloita kävelylenkit rauhallisesti tai tee edeltävästi kevyitä verryttelyliikkeitä. Alkulämmittelyssä sydän valmistautuu tulevaan kuormitukseen ja liikunta tuntuu miellyttävämmältä.
  • Päätä liikunta jäähdytellen tai tekemällä kevyitä venyttelyliikkeitä.
  • Ensimmäisinä viikkoina syke saa nousta noin 20–30 lyöntiä leposykkeestä. Mittaa leposyke seisten ennen liikkeelle lähtöä.
  • Kevyitä kotitöitä voit tehdä heti sairaalasta kotiutumisen jälkeen.
  • Vältä ensimmäisinä viikkoina raskaita sydäntä kuormittavia töitä. Tällaisia ovat mm. painavat nostot, kantaminen sekä pitkään kädet koholla työskentely.
  • Huomioi myös henkiset kuormitustekijät

Toipumisen edetessä liikkumisen rasittavuuden voi nostaa ensin hieman rasittavalle tasolle ja myöhemmin asteittain rasittavallekin tasolle.

  • Toipumisen edetessä voit palata tuttuihin ja raskaampiinkin arjen harrastuksiisi. Varmista tarvittaessa liikuntaluvat lääkäriltäsi.
  • Lisää rasittavuutta vähitellen matkaa pidentämällä ja kävelemällä vaihtelevassa maastossa. Voit lisätä myös vauhtia.
  • Hengitys on hyvä liikkumisen rasittavuuden mittari. Liikkuessa saa hengästyä, mutta hengitys ei saa muuttua puuskuttavaksi tai ahdistavaksi.

Liiku turvallisesti ja oireettomasti

  • Pidä noin tunnin tauko aterian tai sydänlääkkeiden oton jälkeen.
  • Vältä rintatuntemuksia aiheuttavaa fyysistä tai henkistä kuormitusta.
  • Kevennä liikuntaa kovalla pakkasella ja helteellä.
  • Vältä rasitusta, jos olet sairas, huonovointinen tai henkisesti kuormittunut.

Rentoutuminen on osa kuntoutumista. Kehon rentoutuminen vähentää myös mielen kuormitusta sekä keventää sydämen työtä. Rentoutuessa syke ja verenpaine tasaantuvat, hengitys rauhoittuu, lihasjännitykset laukeavat ja suorituskyky parantuu. Löydä ja opettele itsellesi sopiva keino rentoutua.

Liikunnan rasittavuus