Tays / fysiatria
Potilasohje 96.00.11

Kuntoutumisohjeita eturauhasleikkauksen jälkeen

Tulosta ohje tästä (potilasohje word-tiedostona)

Tulosta tästä PhysioTools -ohje (pdf-tiedosto)

Leikkauksen jälkeen sänkyyn makuulle meno ja sängystä ylös nouseminen on hyvä tehdä kyljen kautta.

Sairaalasta kotiuduttua katetrin kanssa liikkuminen saa olla normaalia arkiliikkumista. Pitkään istumista on kuitenkin syytä välttää, samoin raskaiden taakkojen nostelua (max 2 kg). Kuntoliikunta ja raskaiden taakkojen nostaminen sekä kantaminen on kielletty noin 1kk leikkauksesta. Katetrin poiston jälkeen on kuitenkin yleisen hyvinvoinnin vuoksi tärkeää liikkua vähintään 30 min päivässä kävellen tai sauvakävellen.

kuva2

Miehen lantion anatomia

  1. Virtsarakko
  2. Häpyluu
  3. Eturauhanen (joka on poistettu leikkauksessa)
  4. Virtsaputki
  5. Selkäranka
  6. Peräsuoli
  7. Peräaukko

Lantionpohjanlihakset ovat tahdonalaisia lihaksia, joten voit itse vaikuttaa niiden kuntoon. Ne toimivat tukena erityisesti virtsaputkelle ja peräsuolelle. Lantionpohjan lihastoiminta vaikuttaa myös osittain miehen seksuaalitoimintoihin kuten esim. erektioon. Ylipaino aiheuttaa lisärasitusta lantionpohjalle, joten painonhallinta leikkauksen jälkeen edesauttaa kuntoutumista.

Eturauhasenpoiston jälkeen virtsankarkailua esiintyy jonkin aikaa. Virtsanpidätyskyvyn palautumista voit nopeuttaa säännöllisillä lantionpohjan lihasharjoituksilla. Lantionpohjan lihasten toimintaa voit testata sormin välilihan alueelta. Supistaessasi lantionpohjaa välilihan alue kovettuu, samalla kivekset kohoavat hiukan ylöspäin.

Lantionpohjan lihasharjoittelu vaatii pitkäjänteisyyttä, sillä tulokset voit havaita noin kahden kuukauden kuluttua. Harjoittele useasti päivän aikana seuraavin ohjein istuen, seisten, kävellessä ja normaalin päivittäisen toiminnan ohessa. Pidä kuitenkin 1 – 2 lepopäivää viikossa.

kuva3

TUNNISTAMISHARJOITUS (katetrinpidon aikana tehtävä harjoitus)

Harjoituksen voit tehdä missä asennossa haluat.

Jännitä kevyesti peräaukon sulkijalihaksia ikään kuin yrittäisit pidättää ilmaa. Pidä pakarat, vatsa ja reidet rentoina. Älä pidätä hengitystä. Pidä jännitys muutama sekunti. Rentouta lihakset hitaasti. Toista muutama kerta, mutta tee harjoitus usein päivän aikana. Supistuksen pitää olla niin kevyt, ettei se tuo kipua virtsaputkeen.

kuva4

Seuraavat harjoitukset ovat tarkoitettu katetrinpoiston jälkeen tehtäväksi.

MAKSIMIVOIMA – Tee harjoitus makuulla, istuen ja seisten.

Jännitä voimakkaasti lantionpohjan lihakset (vedä peräaukkoa ja virtsaputkea voimakkaasti sisäänpäin). Tunne jännitys sisälläsi, peräaukossa ja virtsaputken tyvessä. Pidä jännitys 5 – 10 sekuntia, rentoudu 10 – 20 sekuntia. Toista harjoitus 5 kertaa.

kuva5

KESTOVOIMA (tarvitaan päivittäisessä liikkumisessa)

Supista lantionpohjan lihakset kevyesti. Anna hengityksen kulkea vapaasti harjoituksen aikana.

Pidä supistus 10 – 20 sekuntia. Rentoudu 20 sekuntia. Toista 5 – 10 kertaa.

Tämän harjoituksen voit edistyessäsi yhdistää kävelytilanteisiin.

kuva6

NOPEUSVOIMA (tarvitaan äkillisissä ponnistuksissa, kuten esim. aivastaessa)

Supista lantionpohjan lihakset mahdollisimman nopeasti ja voimakkaasti. Pidä pakarat harjoituksessa rentona. Toista 10 kertaa.

Supista lantionpohjanlihakset aina ennen ponnistusta kuten esimerkiksi istumasta seisomaan nousua, yskäisyä ja nostamista.

kuva7

JUOMINEN

Juo riittävästi nestettä (1,5 – 2 litraa) päivittäin. Riittävä kehon nesteytys on yleisen hyvinvoinnin edellytys. Riittävä nestemäärä myös huuhtelee virtsarakkoa ja -putkea, mikä ennaltaehkäisee leikkauksen jälkeisiä virtsatulehduksia.

Runsas kahvin, teen, kolajuomien sekä alkoholin käyttö saattaa kuitenkin lisätä tihentynyttä virtsaamistarvetta. Alkoholin nauttimisen jälkeen esiintyy normaalia enemmän ponnistuksessa tapahtuvaa virtsankarkailua. Myös runsas tupakointi saattaa lisätä virtsarakon ärtyvyyttä.

kuva8

Katetrihoidon jälkeen virtsarakon tilavuus on saattanut pienentyä, minkä vuoksi virtsahädäntunne tulee vähäisestäkin virtsamäärästä rakossa.

Virtsaamisvälien asteittaisella pidentämisellä virtsarakon tilavuus palautuu. Aloita pidentäminen virtsahädäntunteesta aluksi 5 minuutilla, jota pidennät pikkuhiljaa kunnes olet päässyt tavoitteeseesi.

Normaali virtsallakäymistiheys on 5 – 7 kertaa päivässä ja 0 – 1 kertaa yössä. Normaali virtsaamisväli on noin 3 tuntia.

Kuvat ©: UKK-instituutti, PhysioTools