Tays / ortopedia
Potilasohje 20.27.28

Kotiharjoitteluohjeita akillesjänteen repeämän leikkauksesta toipuvalle

Yleistä akillesjänteestä

Akillesjänne on ihmiskehon suurin, paksuin ja voimakkain jänne, jonka pituus on noin 15 cm. Akillesjänne on osa kolmipäistä pohjelihasta. Siihen kuuluvat kaksoiskantalihas ja leveä kantalihas. Kaksoiskantalihaksen lähtökohta on reisiluun sisä- ja ulkonivelnastoissa ja kiinnityskohta on kantaluun päässä. Leveän kantalihaksen lähtökohta on sääri- ja pohjeluun yläosassa ja kiinnityskohta on kantaluun kyhmyssä. Kolmipäinen pohjelihas kiinnittyy akillesjänteen välityksellä kantaluuhun. Lihas muuttuu jo puolessa välissä pohjetta jänteeksi. Akillesjänne toimii kolmipäisen pohjelihaksen kautta nilkan ojentajana sekä polven koukistajana.

akillesjänne   Kaksoiskantalihas ja akillesjänne ovat pinnallisessa kerroksessa

akillesjänne 2Leveä kantalihas ja akillesjänne ovat syvässä kerroksessa

Akillesjänteen täydellisen repeämän vammamekanismit

Akillesjänteen täydellinen repeämä on tavallinen alaraajavamma, joka on yleistynyt kuntoilun lisääntymisen myötä. Lähes aina jänteen repeämän yhteydessä jänteestä paljastuu rappeutumamuutoksia. Repeämä voi syntyä esimerkiksi nilkan joutuessa äkillisesti ojennuksesta koukistukseen tyypillisesti suunnanmuutosta vaativan ponnistuksen tai äkillisen jarrutuksen yhteydessä.

Akillesjänteen repeämässä kriittisin kohta on kaksi-kuusi senttinetriä jänteen kiinnityskohdasta ylöspäin. Tällä alueella jänteen säikeet menevät eniten ristiin ja verankierto on heikoin.

Akillesjänteen täydellisen repeämän leikkaushoito

Akillesjänteen leikkauksessa jänteen päät ommellaan yhteen. Leikkauksen jälkeen nilkka tuetaan lievään ojennukseen säären etupuolelle laitettavalla lastalla. Lastaa pidetään kaksi viikkoa ja sinä aikana alaraajaan EI saa varata.

Kävely sauvojen kanssa aloitetaan heti leikkauksen jälkeen ja varpaat voivat koskettaa maahan ”valeaskelmaisesti” sauvojen välissä. Lastaa EI saa poistaa peseytymisen ajaksi, vaan se suojataan esimerkiksi muovipussilla

Akillesjänteen paranemisprosessi

Nollan-kahden viikon aikana ommeltuun jännealueeseen ei saa kohdistaa venytystä, jotta paraneminen lähtee hyvin käyntiin.

kahden-kuuden viikon aikana jännealueelle ja nilkan seutuun haetaan pikkuhiljaa neutraaliasentoa, ja aloitetaan asteittain painonvarausta ja kuormittamatonta liikettä, jonka aikana jänneliitos vahvistuu.

kuuden viikon jälkeen jänneliitos alkaa kestää normaalia kävelyä ja vähitellen myös venytystä, mutta ei ole kuitenkaan vielä kovin vahva

12 viikosta eteenpäin voi aloitella kevyttä hölkkää ja voimaharjoittelua, mikäli kävely tuntuu jo normaalilta

kuuden kuukauden kuluttua jänne/arpiliitos mahdollistaa normaalin aktiviteetin urheiluharrastuksissa.

Kuntoutumisen tavoitteet ja periaatteet

Kuntoutuksessa pyritään saavuttamaan akillesjänteen normaali toimintakyky.

Akillesjänneleikkauksen jälkeen kuntoutumisen tavoitteena on nilkan liikkuvuuden palauttaminen, lihasvoiman lisääminen vamma-alueelle sekä akillesjänteen venyvyyden palauttaminen leikkausta edeltävälle tasolle. Edellytyksenä tavoitteiden saavuttamiseksi on välittömästi leikkauksen jälkeen aloitettu, ohjeiden mukainen, säännöllinen harjoittelu.

Ensimmäisenä pyritään helpottamaan leikkausalueen turvotusta kylmä-koho- kompressio – hoidolla sekä ylläpitämään ympäröivien nivelten liikelaajuuksia.

Kuntoutumisen avainasioita ovat leikatun jalan liikuttaminen aikaisessa vaiheessa leikkauksen jälkeen ja liikkuvuuden lisääminen asteittain.

Tärkeää on myös ylläpitää ympäröivien nivelten (polvi, lonkka) liikkuvuutta sekä venyvyyttä. Lihasvoiman palauttaminen on myös yksi tärkeistä kuntoutumisen tavoitteista, eikä täyspainoisiin urheiluharrastuksiin kannata palata ennen kuin pohkeen ponnistusvoima on lähellä terveen puolen voimaa.

Harjoitteluohjelma

Ensimmäiset kaksi viikkoa leikkauksesta

Suorita harjoitteita aina kun on mahdollista. Tee harjoitteita vähintään kolme kertaa päivässä. Harjoittelu ei vaadi erikoisjärjestelyjä, voit tehdä kaikkia harjoitteita esimerkiksi televisiota katsellessa.

Leikatulle jalalle ei saa varata ollenkaan painoa, kun kävelet sauvojen kanssa. Liikkumisen tulee muutenkin olla lyhytkestoista.

1. Pidä leikattu jalka kohoasennossa mahdollisimman usein. Kohoasento vähentää turvotusta sekä nesteen kertymistä leikkausalueelle siten antaen haavan paranemiselle hyvät edellytykset.

akillesjänne 3

2. Istuessasi tuolilla tai maatessasi sohvalla koukistele ja ojentele varpaitasi vuorotellen.

akillesjänne4   akillesjänne5

3. Istu tuolilla leikattu jalka suorana, varpaat kiinni seinässä ja terve jalka tukevasti maassa. Paina leikattua jalkaa seinää kohti kevyesti siten, että tunnet pohkeessa pienen jännityksen päästärennoksi.

Toista liike 20 kertaa. Suorita kolme sarjaa yhteensä.

akillesjänne6

4. Istu tuolilla hyvässä asennossa selkä suorana. Ojenna leikatun jalan polvi suoraksi siten, että tunnet jännityksen reiden etuosassa. Pidä asento viisi-seitsemän sekuntia ja laske jalka rauhallisesti takaisin lähtöasentoon.

Toista liike 20 kertaa. Suorita kolme sarjaa yhteensä.

akillesjänne7  akillesjänne8

Kaksi-kuusi viikkoa leikkauksesta

Haavalta poistetaan ompeleet noin kahden viikon kohdalla. Etulasta poistetaan ja leikattuun jalkaan puetaan suojaava saapasortoosi.

Saapasortoosin sisällä on irrallisia korokekappaletta kantapään alla. Pidä ensimmäisellä viikolla kaikki korotteet paikoillaan ja sitten poista korokekappaleita siten, että kuudennella viikolla korokkeita ei enää ole. Näin akillesjänne saa rauhassa parantua ja sopeutua asennon muutokseen.

Saapasortoosin voi ottaa peseytymisen ajaksi pois varovaisuutta noudattaen, mutta sitä pidetään edelleen myös öisin neöjä ensimmäistä viikkoa.

Sauvakävelyä jatketaan siten, että leikatulle jalalle saa varata asteittain painoa lisäten kivun sallimissa rajoissa.Neljännestä viikosta eteenpäin voit varata ortoosin kanssa täydellä painolla, mikäli kipu sallii. Neöjännestä viikosta eteenpäin voit ottaa ortoosin pois öisin.

Jatka edellisten sivujen harjoitteita, aloita myös harjoitteet alla olevan mukaisesti.

1. Tee seuraavaa harjoitusta ilman saapasortoosia pari kertaa päivässä. Koukista ojenna nilkkaa kevyesti ilman vastusta. Vedä nilkkaa koukkuun maksimissaan suoraan kulmaan saakka. Vältä jalkaterän kiertymistä sivuille. Ojennussuuntaan voit tehdä liikettä tuntemuksenmukaan.Toista 20 kertaa. Suorita yhteensä kolme sarjaa.

nilkkaharjoitus  nilkkaharjoitus2

2. Asetu sängyn päälle kyljellesi siten, että leikattu jalka on yläpuolella. Varpaat osoittavat suoraan eteenpäin. Nosta jalkaa suorana ylös kunnes tunnet jännityksen pakaralihaksen sivuosassa. Laske jalka hitaasti alas ja toista liike.

Toista 20 kertaa. Suorita yhteensä kolme sarjaa

nilkkaharjoitus3  nilkkaharjoitus4

3. Asetu selinmakuulle ja koukista terve jalka. Tuo leikattu jalka toisen viereen koukkuun. Nosta leikattua jalkaa siten, että suoristat polven ja tunnet jännityksen reiden etuosassa. Laske jalka hitaasti alas ja toista liike.

Toista 20 kertaa. Suorita yhteensä kolme sarjaa.

nilkkaharjoitus5    nilkkaharjoitus6

Kuuden viikon kuluttua leikkauksesta

Haavan ja jänteen tilanne tarkistetaan lääkärin vastaanotolla. Tässä vaiheessa saapasortoosi poistetaan ja kyynärsauvoista saa luopua asteittain ontumisen vähennyttyä. Totutellessasi liikkumaan ilman kävelysauvoja, voit käyttää sauvaa terveen jalan puolella. Kolmen K:n hoito on tärkeää liikkumisen lisäännyttyä, eli kylmä-koho-kompressio. Aina kun mahdollista laita kylmäpakkaus jalkaan sekä nosta jalka ylös. Nilkkojen pumppauksia on hyvä jatkaa turvotuksen aisoissa pitämiseen.

Saapasortoosin poiston jälkeen on hyvä käyttää kenkiä, joissa on pieni kantakorko tai erillistä kantakorotusta kengän sisällä yhden-kahden kuukauden ajan. Korotus nostaa kantapäätä hieman ylöspäin eikä akillesjänteeseen tule heti voimakasta venytystä, vaan jänne saa rauhassa totutella normaaliin kuormitukseen.

Ortoosin poiston jälkeen rauhallinen kävely, pyöräily ja uinti ovat sopivia liikuntamuotoja nilkkanivelen liikkuvuuden paranemiseen. Myös koko jalan rasituskestävyys paranee. Vesijuoksu on myös hyvä harjoittelumuoto, koska veden nosteen vuoksi juoksu ei rasita liikaa niveliä. Vedessä tapahtuva kuntouttaminen on paitsi tehokasta myös turvallista nivelien kannalta. Vesijuoksun voit aloittaa jos haava on kokonaan parantunut.

1. Koukista ja ojenna nilkkaa vuorotellen reippaaseen tahtiin. Polven pitäminen suorana liikkeen aikana saa aikaan kevyen venytyksen pohjelihakseen

nilkkajumppa   nilkkajumppa2

2. Istu polvi suorana sängyllä. Liikuta jalkaterää sivusuunnassa puolelta toiselle, pidä polvi paikallaan.

jalkaterän jumppa

Toista 20 kertaa molemmille puolille. Suorita yhteensä kolme sarjaa

3. Laita kuminauha jalkaterän alle. Vedä hitaasti kuminauhasta siten, että tunnet kevyen venytyksen pohjelihaksessa. Pidä kevyt venytys noin 30 sekuntia ja päästä rennoksi.

kuminauhajumppa

Tee venytystä yhteensä viisi kertaa

4. Pidä kuminauha edelleen jalkaterän alla. Vedä kuminauhasta ja ojenna nilkka. Pohjelihas tekee lihastyötä ja vahvistuu

kuminauhajumppa2

Tee 20 kertaa. Suorita yhteensä kolme sarjaa.

Kahdeksan viikon kuluttua leikkauksesta (noin kaksi kuukautta)

1. Kun kävely edelliset harjoitteet sujuvat ontumatta, voit aloittaa seisten molemmille päkiöille nousun. Huolehdi, että varpaat osoittavat suoraan eteenpäin. Aluksi kannattaa ottaa tukea esimerkiksi tuolin selkänojasta tai tehdä liike istuen. Laskeudu hitaasti alas. Tee 20 kertaa. Suorita yhteensä kolme sarjaa.

tuoliavustus

2. Seiso etummaisen jalan polvi koukussa, takimmainen, leikattu jalka suorana ja kantapää tiukasti lattiassa. Kallistu eteenpäin kohti seinää. Pidä takimmaisen, leikatun jalan kantapää edelleen tiukasti lattiassa. Pidä venytys 30 sekuntia päästä rennoksi. Tunnustele aluksi miltä venytys pohkeessa tuntuu, vältä aluksi liian voimakasta venytystä.

Toista venytys viisi kertaa.

pohjevenytys

3. Seiso lattialla paljain jaloin jalat pienessä haara-asennossa. Siirrä paino leikatulle jalalle ja nosta terve jalka polvi koukussa ilmaan. Harjoitteen avulla parannetaan leikatun jalan pienten lihasten toimintakykyä. Samalla kehittyytasapaino.

Tee harjoitetta yhteensä noin viisi minuuttia. Pidä tauko tarvittaessa. Voit välillä seistä silmät suljettuna, mutta pidä huoli että tuki on lähellä.

seisontajumppa

10-12 viikon kuluttua leikkauksesta

Nyt voit aloittaa tehokkaamman voimanhankintaharjoittelun.

1. Seiso 20–40 cm korkean penkin tai rappusen edessä. Nouse korokkeelle ensin toinen jalka edellä 20–25 kertaa. Tee samoin toinen jalka johtaen. Suorita kolme sarjaa kummallakin jalalla. Liike kehittää jalkojen lihasvoimaa( pakarat, reidet, pohkeet)

steppinousu

2. Ota tukea seinästä. Nosta terve jalka ilmaan polvea koukistamalla. Nouse leikatun jalan päkiälle hitaasti ja laskeudu alas.

varvasnousu3

Kolmen-neljän kuukauden kuluttua leikkauksesta

Mikäli edelliset harjoitteet alkavat sujua hyvin ja kivuttomasti, voit tässä vaiheessa aloittaa kevyen juoksu- ja hölkkäharjoittelun. Hölkkää/juokse ensin lyhyitä matkoja, esimerkiksi muutama sata metriä hölkkää/juoksua ja saman verran kävelyä. Toista tällaisia sarjoja kolme-kuusi kerrallaan.

Kuuden-yhdeksän kuukauden kuluttua leikkauksesta

Tässä vaiheessa jänteen paraneminen on edennyt siihen vaiheeseen, että on mahdollista aloittaa normaalit harrastukset.Harrastukset, jotka vaativat juoksua ja nopeita suunnanmuutoksia ovat myös nyt mahdollisia. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi jalkapallo, salibandy, sulkapallo ja lentopallo. Näihin on kuitenkin syytä palata vasta kuin vammautuneen jalan voima on lähellä terveen jalan voimaa.