Tays / ortopedia
Potilasohje  20.27.24

Kotiohjeita ilman leikkausta hoidettavan selkärankamurtuman jälkeen

Yleisesti

Selkä tarvitsee liikettä, lepoa ja rentoutumista. Vuoteessa saa levätä myös vatsamakuullaAlavartalon pukeminen voi onnistua parhaiten aluksi selinmakuulla. Pukeutua saa normaaliin tapaan, mikäli se onnistuu turvallisesti. Kenkien pukeminen saattaa olla helpompaa, kun nostat jalan tuolille ja otat tarvittaessa tukea.Ensimmäisten viikkojen aikana kevyet kotityöt ovat sallittuja.

Rajoitukset

Ensimmäisten viikkojen aikana suositellaan vain lyhytaikaista istumista, n. 20 minuuttia kerrallaan. Tämän jälkeen istumisen määrää ja kestoa voi lisätä tuntemuksien mukaan asteittain. Aluksi on helpompi istua korkealla esim. keittiöjakkaralla jalat maassa tai selkänojallisessa tukevassa tuolissa. Wc:ssä saa alusta asti istua normaalisti. Autossa ja pehmeässä nojatuolissa istumista olisi hyvä välttää 4-6 viikkoa. Pyri istumaan selkä suorana.Selän normaali kevyt käyttö on vähitellen sallittua tuntemusten mukaan, mutta vältä etukumaria asentoja ja selän voimakkaita liikkeitä esim. ääritaivutuksia, äärikiertoja ja vääntöjä   6 viikon ajan.Raskaiden (yli 5 kg) taakkojen nostaminen tai kantaminen ei ole suositeltavaa toipilasvaiheessa.

Liikunta

Liikunnan annostelu perustuu jokaisen omaan kuntoon ja aikaisempaan liikkumisen tasoon sekä ikään. Liikunnan rasitusta voi lisätä asteittain.Parasta liikuntaa on reipas rytminen kävely, jossa ylävartalo ja kädet liikkuvat  rentoinaTee pieniä kävelylenkkejä ja lisää matkaa asteittain. Liikuntaharrastusten pariin voi palata vähitellen, kun tapaturmasta on kulunut 6-8 viikkoa. Suositeltavia lajeja tässä vaiheessa ovat kuntopyöräily, pyöräily, rauhallinen tasamaalla hiihto, tanssi sekä kevyt uinti ja vesivoimistelu.Vasta 4-6 kuukauden kuluttua on sallittua hölkätä, uida, soutaa, harjoitella kuntosalilla täysipainoisesti tai harrastaa vapaasti hiihtoa, laskettelua, erilaisia kontaktilajeja kuten palloilulajit. Kevyt ojennussuuntainen liikeharjoittelu on suositeltavaa.

Näillä harjoitteilla voit aloittaa selän kuntouttamisen:

1. Selinmakuulla.

Jännitä kevyesti lantionpohjaa ja syviä vatsalihaksia, pidä jännitys koko harjoitteen ajan.
Vie käsi kyynärpää suorana ylös vartalon jatkoksi.
Tee liikettä vuorotellen kummallakin yläraajalla.
Anna hengityksen kulkea vapaasti harjoituksen aikana.

2. Istu selkä suorana ja jalkapohjat tukevasti lattialla.

Vedä lapaluut yhteen ja samalla peukalot ja kämmenet ulospäin.

3. Seiso ylävartalo suorana. Ota tukea tuolista.

Vie jalka taakse polvi ojennettuna. Älä kallista vartaloa eteenpäin.

4. Seiso selkä seinää vasten.

Paina hartiat tiukasti seinää vasten.