Tays / ortopedia
Potilasohje  20.27.26

Kotiohjeita lannerangan avarrusleikkauksen jälkeen

Lannerangan avarrusleikkaus tehdään hermojuuripuristuksen vuoksi. Leikkauksessa selkärangankanava ja/tai hermojuurikanavat vapautetaan. Leikkauksella pyritään hoitamaan selkäsairaus niin, että selän luonnollinen liikkuvuus säilyy.

Kivunhoito

Lannerangan avarrusleikkauksen jälkeen esiintyy tavallisesti kipua. Kova kipu voi hankaloittaa liikkumista, heikentää unen laatua ja hidastaa paranemista. Tämän johdosta ottakaa teille määrättyä kipulääkettä säännöllisesti ja ennakoivasti oireiden mukaan. Aristus saattaa kestää jopa kuukausia. Kipulääkitys lievittää kipua ja edistää paranemista mahdollistaen liikkumisen. Mikäli kipulääke ei sovi teille, ottakaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin sen vaihtamiseksi. Kylmäpakkausta voi käyttää kivun lievitykseen.

Mikäli leikkaushaava erittää vielä kahden viikon jälkeen tai jos erittäminen haavalta alkaa uudelleen, ota yhteyttä leikanneeseen yksikköön.

Lepo

Selkä-, kylki- ja vatsamakuu ovat sallittuja asentoja levätä ja rentoutua. Kylkimakuulla nukkuessanne voitte laittaa tyynyn jalkojen väliin, jolloin selkä pysyy suorassa. Tarpeen mukaan tyynyjä voidaan käyttää tukena myös muissa nukkuma-asennoissa.

Kuntoutuminen

Ehdottomia rajoituksia liikkumisen suhteen ei avarrusleikkauksen jälkeen anneta. On kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan.

Selän ääriasennot voivat kipeyttää selkää ja siksi on hyvä välttää voimakkaita eteen ja taakse taivutuksia sekä kiertoja noin kuukauden ajan leikkauksen jälkeen. Nämä rajoitukset on hyvä huomioida myös sukupuolielämässä. Raskaiden (yli 10 kg) taakkojen nostaminen ja kantaminen ei ole suositeltavaa.

Parasta liikuntaa leikkauksen jälkeen on kävely. Pyrkikää kävelemään rennosti. Kävelysauvojen käyttö on sallittua. Myös kuntopyöräilyn voitte aloittaa lyhyissä jaksoissa. Kuntoutuminen vie useita kuukausia. Autolla ajoa tulee välttää vähintään kahden ensimmäisen viikon ajan. Ajaminen on sallittu, kun liikkuminen muutoin sujuu ongelmitta.

Liikuntaharrastukset

Liikunnan annostelu perustuu jokaisen omaan kuntoon. Harjoittelun voit aloittaa asteittain noin kahden viikon kuluttua leikkauksesta tuntemusten mukaan.

Lihaskuntoharjoittelu

Kevyt lihaskuntoharjoittelu olisi hyvä aloittaa pian leikkauksen jälkeen. Voit aloittaa seuraavista harjoitteista ja edetä oireiden salliessa rivi riviltä haastavampiin liikkeisiin tai omiin kivuttomiin harjoitteisiin.

Harjoittele lantionpohjan ja vatsalihasten supistamista ja rentouttamista leikkauksen jälkeisinä viikkoina päivittäin. Uloshengityksellä supista peräaukkoa ympäröivät lihakset, lantionpohjan etuosa nostaen emättimen tai kivesten aluetta sekä alavatsan lihakset. Rentouta sisäänhengityksellä. Jännitys ei ole näkyvä.

Harjoittele taivuttamaan vartaloa lonkista selän taivuttamisen sijaan. Tämä auttaa pitämään liikkeen hallittuna varsinkin istuutumisen ja nousemisen aikana. Voit käyttää käsiä apuna selän asennon tunnusteluun.

Pohkeiden kramppeja ja alaraajaoireita voi helpottaa rauhallisilla, pumppaavilla venytyksillä. Oireiden provosoituessa oloa voi helpottaa kokeilemalla vatsamakuulla, polvet tyynyllä tukien selinmakuulla tai kevyellä, käsillä tuetulla taaksetaivutuksella.

Tuolilla istuen nosta polvia vuorotellen. Tunnustele käsillä alaselän ja lantion asentoa, joiden pitäisi pysyä muuttumattomana

Vahvista pohkeita nousemalla varpaille vuorojaloin. Siirrä paino ylhäällä olevalle jalalle ja jarruttele halliten alas.

Hermoliu’utusta voi lisätä oireiden salliessa nostamalla polven vatsan päälle. Takareidestä kiinni pitäen, suorista polvea kevyeen venytykseen saakka, palauta koukkuun. Toista pumppaavalla liikkeellä

Etene polvennostossa seisoma-asentoon. Nosta polvia vuorotellen lantion asentoa ja tasapainoa halliten. Pidä tuki lähellä.

Pohkeiden harjoitteessa voi edetä nousemalla molemmilla jaloilla varpaillaseisontaan.

Reisiä ja pakaroita voi vahvistaa kotona tekemällä kyykkyliikettä seinään tukeutuen.