Tays / käsikirurgia
Potilasohje 96.21.36

Peukalon koukistajajänteen korjausleikkauksen jälkeinen kuntoutus

Sinulle valmistetun suojalastan ja ohjattujen liikeharjoitusten tarkoituksena on suojata jännekorjausta, varmistaa jänteen liukuminen ja estää virheasentojen syntyminen.

  • Käden kohoasento parin ensimmäisen viikon ajan vähentää turvotusta.
  • Suojalastaa tulee käyttää ympärivuorokautisesti.
  • Saunominen lastahoidon aikana on kielletty.
  • Mikäli sinulla on lupa riisua jatkuvassa käytössä oleva lasta haavanhoidon tai tikkien poiston ajaksi, säilytä käden asento samana kuin lastassa.
  • Käden käyttö on kielletty lastahoidon ajan, terveitä sormia saat liikuttaa normaalisti.
  • Kuuden viikon jälkeen kättä saa käyttää kevyissä arkiaskareissa, kuten pukemisessa.
  • Kahdeksan viikon kohdalla käden käytön rajoituksena on yksi kilogramma. Tämän jälkeen kuormitusta saa lisätä asteittain niin, että kolme kuukautta operaation jälkeen kättä saa käyttää normaalisti voimaa vaativissa toiminnoissa.

Kontrollikäynnit

  • Toimintaterapiassa nollan, kahden, neljän ja kuuden viikon kohdalla.
  • Tuki- ja liikuntaelinkeskuksen poliklinikalla kahdeksan viikon kohdalla.

Peukalon koukistajajänteen korjausleikkauksen jälkeiset liikeharjoitukset, viikot yksi−neljä

  1. Ojenna peukalon kärkinivel suoraksi lastaa vasten. Pidä sormi ojennettuna noin viisi sekuntia. Auta tarvittaessa kevyesti toisella kädellä. Päästä peukalo rennoksi.
  2. Koukista peukalon kärkiniveltä kevyesti. Pidä asento noin viisi sekuntia. Auta tarvittaessa toisella kädellä. Päästä peukalo rennoksi.
  3. Koukista peukaloa kohti pikkusormen tyveä. Pidä asento noin viisi sekuntia. Auta tarvittaessa toisella kädellä. Päästä peukalo rennoksi.

Tee harjoitukset rauhallisin, venyttävin liikkein.

Tee harjoitukset viisi kertaa päivässä, viisi toistoa / harjoitus.

Peukalon koukistajajänteen korjausleikkauksen jälkeiset liikeharjoitukset, viikot viisi−kuusi

Lasta poistetaan liikeharjoitusten ajaksi.

  1. Ojenna ranne sormet kevyessä nyrkissä. Koukista ranne ja ojenna sormet suoriksi.
  2. Pidä ranne suorana. Koukista peukalon kärkinivel. Pidä asento noin viisi sekuntia. Päästä peukalo rennoksi.
  3. Pidä ranne suorana. Koukista peukaloa kohti pikkusormen tyveä. Pidä asento noin viisi sekuntia. Päästä peukalo rennoksi.
  4. Pidä ranne suorana. Ojenna peukalo suoraksi. Pidä asento noin viisi sekuntia. Päästä peukalo rennoksi.

Tee harjoitukset rauhallisin, venyttävin liikkein.

Tee harjoitukset viisi kertaa päivässä, viisi toistoa / harjoitus.