Tays / ortopedia
Potilasohje 20.27.32

Säärimurtuma ja ydinnaulaus

Säärimurtuma on yleinen vamma etenkin nuorilla ja keski-ikäisillä aikuisilla. Murtuma voi aiheutua kaatumisesta, onnettomuudesta tai jalkaan kohdistuneesta voimakkaasta iskusta.

Säärimurtumien hoitomenetelmistä käytetyin on ydinnaulaus, joka tarkoittaa metallisen naulan viemistä sääriluun ydinonteloon. Naula asetetaan ydinonteloon polvilumpion alapuolisen jänteen lävitse. Kun naula on asetettu paikalleen, sen molempien päiden läpi viedään ruuvit, jotta naula pysyy halutussa asennossa.

Kotiharjoitusohje on laadittu tukemaan säärimurtuman ydinnaulauksen jälkeistä kuntoutumista. Ohje sisältää tietoa säärimurtumasta, ydinnaulauksesta ja erityisesti leikkauksen jälkeen tehtävistä liikeharjoitteista.

Säären luut

Harjoittelun perusteet

Kävely- ja liikeharjoittelu aloitetaan heti leikkauksen jälkeen. Säännöllisellä useamman kerran päivässä tehtävällä harjoittelulla pyritään edistämään toipumista ja toimintakyvyn palautumista, jolloin normaaliin arkeen palaaminen sujuisi mahdollisimman hyvin.

Sääriluun ydinnaulaus ei vaikuta polvi- ja nilkkanivelen toimintaan, mikä mahdollistaa nivelten aktiivisen liikeharjoittelun. Harjoittelulla pyritään ehkäisemään nivelten jäykkyyttä, lihasten heikkoutta sekä mahdollisia komplikaatioita. Harjoitteita tulee tehdä myös terveellä jalalla liikkumisen vähäisyyden vuoksi.

Tämän vihkon kotiharjoitteet on jaoteltu toipumisaikataulun mukaisesti. Aluksi tehtävissä harjoitteissa leikattua raajaa ei kuormiteta. Seurantakäyntien yhteydessä lääkäri määrittää yksilöllisesti raajan kuormittamiseen liittyvän aikataulun, jonka mukaan harjoitteissa voi siirtyä eteenpäin.

muistutus

Kohoasento ja kylmähoito

Kohoasento

Makuulla ollessasi tue jalka tyynyillä kohoasentoon. Voit myös istuessasi tukea kuntoutuvan jalan vaakatasoon. Huomioithan, että polvi pysyy suorana ojennusvajeen välttämiseksi.

Kohoasennolla pyritään vähentämään ja ehkäisemään sekä turvotusta että kipua.

säärimurtuman kohoasento
Kylmähoito

Laita ohueen pyyhkeeseen kääritty kylmäpakkaus turvonneen alueen päälle ja anna kylmän vaikuttaa 20–30 minuuttia.

Kylmähoidolla pyritään vähentämään ja ehkäisemään sekä turvotusta että kipua.

Raajan kuormittaminen leikkauksen jälkeen

Raajanpainovaraus

Seistessä kuntoutuva jalka lepää alustaa vasten ja paino on kyynärsauvojen ja terveen jalan varassa.

Kävellessä kuntoutuvan jalan päälle saa varata raajanpainon verran. Huomioithan siis, että jalkapohja koskee alustaan. Pieni kuormitus edistää murtuman paranemista ja normaalin kävelyrytmin säilymistä.

Käytä raajanpainovarausta _________ viikkoa.

Puolipainovaraus

Seistessä painon tulee jakautua tasaisesti molemmille jaloille.

Kävellessä käytetään edelleen kahta kyynärsauvaa, joilla kevennetään kuormitusta askelten aikana noin puolet henkilön painosta.

Käytä puolipainovarausta _________ viikkoa.

Täyspainovaraus

Sekä seistessä että kävellessä kuntoutuvalle raajalle saa varata painoa normaalisti. Kyynärsauvoista luovutaan vähitellen kuormituksen lisääntyessä

Kyynärsauvakävely

Tasamaalla

Vie kyynärsauvat eteen ja astu kuntoutuvalla jalalla kantapää edellä kyynärsauvojen väliin. Tukeudu kyynärsauvoihin.

Astu terveellä jalalla kuntoutuvan jalan ohi.

Muista säilyttää hyvä ryhti ja pyri säilyttämään normaalin kävelyn vaiheet.

sauvakävely

Portaissa

Ylöspäin:

Tukeudu kyynärsauvoihin ja astu terveellä jalalla ylemmälle portaalle.

Ponnista terveen jalan ja kyynärsauvojen avulla kuntoutuva jalka samalle tasanteelle toisen jalan viereen.

Alaspäin:

Pidä paino terveellä jalalla ja aseta kyynärsauvat alemmalle portaalle.

Tukeudu kyynärsauvoihin ja siirrä kuntoutuva jalka kyynärsauvojen väliin.

Tukeudu kyynärsauvoihin ja tuo terve jalka toisen viereen.

sauvakävely

Normaalin kävelyn vaiheet

normaalikävely

HUOM!

  • Muista astua yhtä pitkiä askeleita molemmilla jaloilla
  • Normaalin kävelyn vaiheet tulee huomioida myös kyynärsauvakävelyssä

Leikkauksen jälkeisiä liikeharjoitteita (nollasta kahteentoista viikkoa)

Nilkkojen pumppaus

Koukista ja ojenna nilkkoja pumpaten useita kertoja päivässä, muutama minuutti kerrallaan.
Liike edistää veren laskimopaluuta ja vähentää turvotusta.

nilkkojen pumppaus

Akillesjänteen ja pohkeen venytys

Venytä pyyhkeen tai kuminauhan avulla akillesjännettä.
Pidä venytys 30 sekuntia.

Venytys ehkäisee akillesjänteen jäykistymistä ja nilkan liikeradan pienentymistä.

nilkan venytys

Lonkka- ja polvinivelen koukistus

Koukista jalka polvesta ja lonkasta vatsan päälle ja suorista jalka alustaa vasten.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike ylläpitää lonkka- ja polvinivelen liikkuvuutta

nilkan venytys

Suoran jalan nosto

Aseta terveen jalan jalkapohja tueksi alustaa vasten. Nosta kuntoutuva jalka suorana ylöspäin. Huomioi, että polvi on suorassa ja nilkka koukussa. Pidä jalka paikallaan muutama sekunti ja laske jalka hitaasti alustaan.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa

Liike harjoittaa lonkankoukistajan sekä reiden ja säären etuosan lihaksia.

suoran jalan nosto

Polven ojennus

Istu tuolilla selkä suorassa ja jalkapohjat tukevasti alustalla. Ojenna kuntoutuva jalka suoraksi nilkka koukussa. Pidä jännitys muutama sekunti ja laske jalka hitaasti kohti alustaa.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa sekä reiden että säären etuosan lihaksia.

polven ojennus

Polvitaipeen venytys

Tee liike, mikäli polvessa on ojennusvajetta.

Istu tuolilla selkä suorana ja terve jalka tukevasti alustalla. Aseta kuntoutuva jalka vaakatasoon tukea vasten. Anna polven ojentua.

polvitaipeen venytys

Jalan nosto kylkimakuulla

Asetu kylkimakuulle ja koukista terve jalka tukijalaksi alustaa vasten. Nosta kuntoutuva jalka kantapää edellä suorana ylös. Pidä jännitys muutama sekunti ja laske hitaasti alustaan.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa keskimmäistä pakaralihasta.

Jalan nosto päinmakuulla

Asetu alustalle päinmakuulle. Nosta kuntoutuva jalka suorana ylöspäin, pidä jännitys muutama sekunti ja laske jalka hitaasti alustaan. Jännitä keskivartalon lihaksia suorittaessasi liikettä, ettei selkä mene notkolle.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa pakaran ja reiden takaosan lihaksia

jalan nosto

Puolipainovaraus

Jatka edelleen aikaisemman vaiheen harjoitteita

Päkiöille nousu

Pidä paino tasaisesti molemmilla jaloilla. Nouse päkiöille ja laskeudu hitaasti kohti alustaa. Voit ottaa tarvittaessa tukea

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa pohkeen lihaksia
päkiä nousu

Varpaiden nosto

Pidä paino tasaisesti molemmilla jaloilla. Nosta varpaita ylöspäin niin, että vain kantapäät koskettavat alustaan. Laskeudu hitaasti alkuasentoon. Voit ottaa tarvittaessa tukea.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa säären etuosan lihaksia

Täyspainovaraus (kolmesta kuukaudesta eteenpäin)

Jatka edelleen aikaisempien vaiheiden harjoitteita. Voit halutessasi tehdä liikkeitä esimerkiksi pienillä nilkkapainoilla, jolloin vastuksen määrä lisääntyy.

Alla olevien harjoitteiden lisäksi kävely on erityisen tärkeää

Kahden jalan kyykky

Asetu lantion levyiseen haara-asentoon. Tarkista jalkojen linjaus. Varpaiden ja polvien tulee osoittaa samaan suuntaan.

Kyykisty suoraan alaspäin polvet 90 asteen kulmaan. Huomioithan, etteivät polvet ylitä varpaita. Palaa takaisin alkuasentoon.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa jalkojen lihaksia kokonaisvaltaisesti.

kahden jalan kyykky

Askelkyykky

Asetu lantion levyiseen haara-asentoon. Astu askel eteenpäin ja kyykisty suoraa alaspäin polvet 90 asteen kulmaan.

Huomioithan, että varpaat, polvi ja lonkka pysyvät samassa linjassa osoittaen suoraan eteenpäin. Palaa takaisin alkuasentoon ja toista sama toisella jalalla.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa jalkojen lihaksia kokonaisvaltaisesti.

askelkyykky

Marssi

Nosta polvia tarpeeksi ylös ja varmista, että koko jalkapohja koskettaa alustaa. Käytä käsiä

rytmittämään liikettä.

Tee liikettä muutaman minuutin ajan.

Liike edistää luun massan lisääntymistä, jolloin luu vahvistuu tärähdyksen vaikutuksesta

Askellus portaalle

Askella portaalle vuorojaloin. Käytä käsiä rytmittämään liikettä. Huomioithan, että vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä samaa aikaan.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa jalkojen lihaksia kokonaisvaltaisesti ja vahvistaa luuta

askellus portaalle

Askellus portaalle

Askella portaalle vuorojaloin. Käytä käsiä rytmittämään liikettä. Huomioithan, että vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä samaa aikaan.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa jalkojen lihaksia kokonaisvaltaisesti ja vahvistaa luuta.

neljän–kuuden kuukauden kuluttua leikkauksesta

Seuraavat harjoitteet on tarkoitettu tehtäviksi vasta kun edelliset harjoitteet sujuvat hyvin ja liikkuminen on normaalia. Myös lihastasapainon ja koordinaation on oltava riittävällä tasolla, jotta hyppyharjoitukset voidaan aloittaa.

Hyppyharjoitukset etenevät johdonmukaisesti lisäten haastavuutta.

Tasahyppy

Asetu lantion levyiseen haara-asentoon. Ponnista molemmilla jaloilla ja hyppää ilmaan. Muista pehmentää alastuloa koukistamalla polvia. Huomioithan, että polvet pysyvät varpaiden kanssa samassa linjassa.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa jalkojen lihaksia kokonaisvaltaisesti ja vahvistaa luuta

tasahyppy

Hiihtohyppy

Hyppää niin, että jalat osoittavat eri suuntiin. Kädet rytmittävät liikettä. Huomioithan, että vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä samaan aikaan.

Vaihda jalkojen paikkaa hyppäämällä. Tee hyppysarjasta yhtenäinen.

Toista liikettä 10–15 kertaa, tee kolme sarjaa.

Liike harjoittaa jalkojen lihaksia kokonaisvaltaisesti ja vahvistaa luuta

hiihtohyppy

Polvennostohyppy

Ponnista toisella jalalla ja hyppää ilmaan niin, että reisi nousee vaakatasoon. Laskeudu alas ponnistavalle jalalle. Kädet rytmittävät liikettä.

Toista liikettä 10–15 kertaa ja vaihda jalkaa. Tee kolme sarjaa molemmilla jaloilla.

Liike harjoittaa jalkojen lihaksia kokonaisvaltaisesti ja vahvistaa luuta.

polvennostohyppy