Julkaistu 29.12.2020
Päivystysapu 116117 aloittaa Pirkanmaalla 1.1.2021
Perjantaina 1.1.2021 Pirkanmaalla käynnistyy yhteinen ympärivuorokautinen päivystyksen palvelunumero 116117. Kaikki päivystykseen aikovat pirkanmaalaiset soittavat sen jälkeen numeroon 116117 silloin, kun oma terveysasema on kiinni. Numerossa arvioidaan kiireellisen hoidon tarve ja ohjataan oikeaan hoitopaikkaan. Numerosta saa myös apua ja itsehoito-ohjeita äkillisiin terveysongelmiin.
Maksuttomaan 116117-numeroon kannattaa soittaa aina, kun miettii päivystykseen lähtemistä. Jos asiakkaalla on päivystyslähete, päivystykseen voi mennä ilman yhteydenottoa päivystysapuun. Hätätilanteessa soitetaan edelleen hätänumeroon 112.
Päivystysavun numerossa palvellaan joka päivä kaikkina vuorokauden aikoina. Puheluihin vastaavat tehtävään perehdytetyt sairaanhoitajat, jotka arvioivat hoidon tarpeen, ohjaavat oikeaan hoitopaikkaan ja antavat hoito-ohjeita.
10023 antaa kiireettömiä terveysneuvoja
Päivystysavun käyttöönoton jälkeen lopetetaan Taysin lasten päivystyksen nykyinen neuvontanumero 03 311 63345. Tampereen kaupungin terveyspalvelujen neuvonnan numero 03 10023 (vuoden 2022 alusta lähtien 03 5657 0023) puolestaan keskittyy jatkossa kiireettömään ja yleiseen terveysneuvontaan.
Uudistuksen jälkeenkin terveysasemien yhteydenottotavat säilyvät ennallaan. Omalle terveysasemalle otetaan yhteyttä joko terveysaseman sähköisten palvelujen kautta tai soittamalla terveysasemalle. Oma terveysasema on ensisijainen hoitopaikka, jossa hoidetaan myös kiireelliset asiat sen ollessa auki.
Valitse palveluntuottaja puhelun alussa
Puhelun alussa soittaja valitsee oman asuinkuntansa mukaisen palveluntuottajan kahdesta eri vaihtoehdosta: Tampereen ja Oriveden asukkaat valitsevat tuottajaksi Tampereen kaupungin ja muiden kuntien asukkaat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin.
Niitä henkilöitä, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta, palvellaan joko tekstiviestillä tai chatissa. Tamperelaisia ja orivesiläisiä palvellaan päivittäin tekstiviestinumerossa 040 639 7700 klo 7–22. HUSin järjestämä tekstipalvelu tuottaa päivystysapua chat-palveluna verkossa koko Suomen alueelle.
Päivystysapuun tulevat puhelut nauhoitetaan oikeusturvan ja palvelun laadun varmistamiseksi.
Päivystysapu 116 117 on sosiaali- ja terveysministeriön linjaama toimintamalli, joka palvelee samassa puhelinnumerossa eri puolilla Suomea. Puhelu ohjautuu eri sairaanhoitopiirien päivystysapunumeroihin soittajan sijainnin mukaan.