Useimmin kysytyt kysymykset

Miten pääsen Tays apuvälinekeskuksen asiakkaaksi?

Mitä apuvälineitä voin saada?

Milloin pääsen vastaanotolle?

Tarvitsen tilapäisesti sähkömopoa tai sähköpyörätuolia käyttööni, onnistuuko se?

Voinko toivoa jotain tiettyä merkkiä tai mallia apuvälineen suhteen?

Apuväline vaatii huoltoa, mitä teen?

Istuma-asento sähköpyörätuolissa on mennyt huonommaksi, miten toimin?

Apuväline tulisi vaihtaa uuteen, miten toimin?

Minne voin palauttaa apuvälineen?

Saanko itse tehdä muutoksia apuvälineeseen?

Jos muutan pois sairaanhoitopiirin alueelta, miten toimin?

Haluaisin jatkaa apuvälineen laina-aikaa, miten toimin?

Haluan siirtää/perua sovitun ajan, miten toimin?

Haluaisin tietää minulle soveltuvista apuvälineistä, miten toimin?

Asuntooni tarvitaan muutostyö, miten toimin?

Miten pääsen Tays apuvälinekeskuksen asiakkaaksi?

Tays apuvälinekeskuksen apuvälinepalveluihin tarvitaan lähete. Lähete voidaan kirjata joko julkisen tai yksityisen lääkärin toimesta tai sisäisesti erikoissairaanhoidon sisällä, jolloin lähetteen voi kirjata myös erityistyöntekijä.

Mitä apuvälineitä voin saada?

Luovutamme apuvälineitä Sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallisen ohjeistuksen mukaisesti.

Tays apuvälinekeskukselle kohdentuu

  • Kaikki alle 16-vuotiaiden lasten apuvälinearviot
  • Sähköisen liikkumisen apuvälinearviot
  • Kommunikaatio- ja tietotekniset apuvälinearviot, ympäristönhallintajärjestelmät
  • Keskitetysti selkäydinvammaisten akuuttivaiheen apuvälinearviot
  • Hengityshalvauspotilaiden apuvälinearviot
  • Vammaispalvelulain mukaiset apuvälinearviot (asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet, asunnon muutostyöt sekä autoilun apuvälineet).

Milloin pääsen vastaanotolle?

Keskimääräinen jonotusaika vaihtelee. Meille tullut lähete arvioidaan mahdollisen kiireellisyysluokan mukaan.

Asiakkaaseen ollaan tarkemmin yhteydessä puhelimitse, jolloin sovitaan yhteisesti toimintakäytänteistä, vastaanottoajasta.

Apuvälinepalvelut ovat kiireetöntä hoitoa, lain mukaan apuvälinearvio tulee aloittaa kuuden kuukauden kuluessa lähetteen hyväksymisestä

Tarvitsen tilapäisesti sähkömopoa tai sähköpyörätuolia käyttööni, onnistuuko se?

Myönnämme apuvälineitä vain pitkäaikaiseen käyttöön. Lyhytaikainen tarve esim. lomamatkojen tai kuntoutusjaksojen vuoksi ei ole perusteltua.

Voinko toivoa jotain tiettyä merkkiä tai mallia apuvälineen suhteen?

Apuvälinetoiminta perustuu kierrätykseen. Kierrätämme jo käytössä olleita, meille palautuneita apuvälineitä, jotka olemme huoltaneet käyttökuntoon seuraavalle tarvitsijalle.

Kierrätyksen lisäksi toimintaa ohjaa sopimustuotteet, joita ensisijaisesti käytämme. Sopimustuotteet vaihtelevat aina toimintakauden mukaan.

Toteutamme apuvälinearviota aina asiakaslähtöisesti; huomioiden asiakkaan toimintakyky, toimintaympäristö ja yksilölliset tarpeet. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan huomioimaan asiakkaan omat toiveet.

Apuväline vaatii huoltoa, mitä teen? 

Mikäli apuvälineen arviointi- ja hankintavastuu on Tays:n apuvälinekeskuksella ota yhteyttä alla oleviin numeroihin:

Istuma-asento sähköpyörätuolissa on mennyt huonommaksi, miten toimin?

Voit yhteyttä OmaTaysin hoitokeskustelun kautta (PIN 3014).

Ota yhteyttä asiakasnevojaan. Hän välittää tiedon eteenpäin sinua hoitaneelle apuvälineneuvojalle.

Asiakasneuvoja: 03 311 66013 (ma-to klo 9-14, pe 9-13)

Apuväline tulisi vaihtaa uuteen, miten toimin?

Ota yhteyttä asiakasnevojaan. Hän välittää tiedon eteenpäin sinua hoitaneelle apuvälineneuvojalle.

Asiakasohjaaja: 03 311 66013 (ma-to klo 9-14, pe 9-13)

Minne voin palauttaa apuvälineen?

Ensisijaisesti apuväline tulee palauttaa siihen yksikköön, josta kyseinen apuväline on lainattu. Voit kuitenkin palauttaa apuvälineen myös muuhun terveydenhuollon yksikköön.

Taysin apuvälinekeskukseen voit palauttaa apuvälineitä arkisin kello 7.15–16 välisenä aikana ilman ajanvarausta. Aulatilasta löytyy erikseen merkitty palautuspiste.

Saanko itse tehdä muutoksia apuvälineeseen?

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri omistaa sinulle lainatut apuvälineet. Tämän vuoksi et voi tehdä itse niihin muutoksia. Mikäli tilanne tulee arvioida, ota asian tiimoilta yhteys asiakasneuvojaan, hän välittää tiedon eteenpäin.

Asiakasneuvoja: 03 311 66013 (ma-to klo 9-14, pe 9-13)

Jos muutan pois sairaanhoitopiirin alueelta, miten toimin?

Lainattuja apuvälineitä ei tarvitse palauttaa. Sinun tulee kuitenkin ilmoittaa muutosta, jotta voimme välittää sinulla käytössä olevien apuvälineiden tiedot uuden sairaanhoitopiirin apuvälinekeskuksen tietoon. Apuvälineet siirtyvät samalla heidän omaisuudeksi ja heidän huoltovastuulle.

Mikäli et tarvitse lainassa olevia apuvälineitä, tulee ne palauttaa. Apuvälineet palautetaan ensisijaisesti lainauksen tehneeseen toimipisteeseen, voit tarvittaessa palauttaa apuväline myös muuhun terveydenhuollon yksikköön.

Haluaisin jatkaa apuvälineen laina-aikaa, miten toimin?

Mikäli laina-aika on loppumassa ja koet edelleen apuvälinetarpeen ajankohtaisesti tai olet mahdollisesti saanut ”karhukirjeen” jossa muistutetaan laina-ajan umpeutumisesta; ota yhteys apuvälineen lainanneeseen tahoon tai apuvälinekeskuksen asiakasneuvojaan.

Asiakasneuvoja: 03 311 66013 (ma-to klo 9-14, pe 9-13)

Haluan siirtää/perua sovitun ajan, miten toimin?

Ota yhteyttä asiakasneuvojaan. Hän välittää tiedon henkilökunnalle.

Asiakasneuvoja: 03 311 66013 (ma-to klo 9-14, pe 9-13)

Haluaisin tietää minulle soveltuvista apuvälineistä, miten toimin?

Ota yhteyttä oman kunnan perusterveydenhuollon yksikköön, jos kyse on päivittäisten toimintojen apuvälineestä (esim. rollaattori, wc-istuin, pyörätuoli, kyynärsauvat). Perusterveydenhuollon palveluihin voit hakeutua ilman lähetettä.

Erikoissairaanhoidon apuvälinepalveluihin tarvitset lähetteen.

Tarvittaessa voit olla yhteydessä apuvälinekeskuksen asiakasneuvojaan tai palveluesimieheen tarkemman ohjeistuksen saamiseksi

Asiakasneuvoja: 03 311 66013 (ma-to klo 9-14, pe 9-13)

Palveluesimies: 050 308 9404 (ma-to klo 9-14, pe 9-13)

Asuntooni tarvitaan muutostyö, miten toimin?

Asunnonmuutostyöpäätökset tehdään sosiaalitoimen vammaispalveluissa asiakkaan tekemän hakemuksen perusteella. Hakemuksen tarkemmat tiedot löydät oman kunnan vammaispalveluiden sivuilta.