Kehittävä vertaiskäynti

Kehittävä vertaiskäynti on toiminnan kehittämis- ja arviointimenetelmä, jonka oleellinen osa on vierailukäynti toiseen terveyskeskukseen. Kehittävän vertaiskäynnin tavoitteena on oman työyhteisön ja terveyskeskuksen toiminnan kehittäminen vertaisoppimista ja -kehittämistä hyödyntäen. Samalla luodaan ja ylläpidetään verkostoja. Vertaiskäynnillä opitaan toisilta ja saadaan tietoa muiden terveyskeskusten toimintatavoista sekä hankkeissa kehitetyistä hyvistä käytännöistä.

Kehittävän vertaiskäynnin kokonaisuus koostuu viidestä vaiheesta:

1. Päätös vertaiskäynnin toteutuksesta

  • Aiheen valinta: Mihin haluamme muutosta? Lähtökohtana terveyskeskuksen omat tarpeet
  • Ketä käynnille mukaan ja kuka on yhteyshenkilö?
  • Johdon suostumus!

2. Vertaiskäynnin valmistelu

  • Aiheen täsmentäminen, oman nykytilan arviointi, kysymykset
  • Vierailukäynnistä sopiminen (kohde, ajankohta, sisältö: rajaus/ kysymykset tiedoksi vierailuterveyskeskukseen)
  • Omasta jatkotapaamisesta sopiminen

3. Vierailu

  • Dokumentointi

4. Vertaiskäynnin jatkotoimet

  • Johto mukaan!
  • Käynnin annin arviointi ja dokumentointi, palaute vierailuterveyskeskukseen
  • Jatkotoimista ja oman seurantatapaamisen ajankohdasta sopiminen

5. Vertaiskäynnin seuranta

  • Johto mukaan!
  • Jatkotoimien arviointi ja dokumentointi

Kehittävä vertaiskäynti on

  • systemaattista, suunnitelmallista ja tavoitteellista
  • dokumentoitua
  • kumppanuutta
  • etenemistä pienin askelin johdon tuella

Kehittävän vertaiskäynnin suunnittelun ja toteutuksen tueksi on laadittu lomake.

Lisätietoja

PSHP/perusterveydenhuollon yksikkö
Leena Kuusisto
puhelin 050 537 6217
sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@pshp.fi