Hyppää sisältöön

30.3.2021

Sähköinen asiointi kasvanut vauhdilla - OmaTaysilla jo 100 000 käyttäjää

Neljässä vuodessa Taysin sähköinen asiointi on kehittynyt huimasti. OmaTaysiin avataan jatkuvasti uusia toimintoja ja yhä useampi sairaalan yksiköistä on ottanut palvelun käyttöönsä. Samalla palvelua käyttävien asiakkaiden määrä on kasvanut voimakkaasti - 100 000 rekisteröityneen käyttäjän raja saavutettiin maaliskuun lopulla.   

OmaTaysissa voi mm. vastata esitietokyselyihin, katsoa ajanvaraukset ja käydä hoitokeskusteluja
Taysin sähköisen asioinnin palveluun, OmaTaysiin, on rekisteröitynyt jo 100 000 asiakasta. Palvelu otettiin käyttöön vuonna 2017.

-Suosituimpia OmaTays-palvelussa ovat omien ajanvarausten tarkastelu sekä erilaisten esitietokyselyjen täyttäminen, kertoo ICT-arkkitehti Aki Lehto.

Esitietoja tarvitaan lähes kaikkiin sairaalan toimenpiteisiin. Kun tarvittavat tiedot ovat käytössä jo ennen vastaanottoa, pystyy henkilökunta helpommin valmistelemaan tapaamista.

Keväällä 2020 OmaTaysissa julkaistiin koronajäljityskysely, johon altistuneet ja sairastuneet vastaavat. Tämä auttaa sujuvoittaa koronajäljittäjien työtä. Koronajäljityskyselyjä onkin täytetty jo 50 000.

Tänä vuonna verkkopoliklinikkapalveluita laajennetaan ja lähetteen käsittely digitalisoidaan. OmaTaysin mobiilisovellus julkaistiin juuri alkuvuodesta.

Yhtenä isona tavoitteena on potilaskutsun siirtäminen paperisesta sähköiseksi. Taysissa asioi vuosittain noin 220 000 eri potilasta, joten kutsujakin lähetetään valtava määrä.

 -Kun kutsuprosessi automatisoidaan, asiakas saa kutsunsa nopeammin. Samalla säästetään sairaalalta runsaasti työvaiheita ja sitä kautta myös kustannuksia, varsinaisten postituskulujen lisäksi, toteaa Lehto.

Unipoliklinikalla monipuolisia digipalveluja

Unipoliklinikalla käytetään OmaTaysia monipuolisesti.

Yksi aktiivisimmista palvelujen digitalisoijista on Taysin unipoliklinikka. Esitietokyselyt on digitaalisoitu, asiakkaat voivat siirtää ajanvaraustaan OmaTaysissa sekä ottaa yhteyttä henkilökuntaan hoitokeskustelun avulla. Nyt myös vuosikontrolli on mahdollista hoitaa etänä ns. digikontrollina.

-Suurin osa asiakkaistamme pärjää omatoimisesti digipalvelujen käytössä ja on kiinnostunut digitalisaation mahdollisuuksista. Heille tarjoamme mahdollisuutta hoitaa vuosikontrolli etänä, kertoo unipoliklinikan osastonhoitaja Minna Lavikko. 

Vuosikontrollissa asiakas täyttää Omataysissa uniapneapotilaan kontrollikyselyn, jossa hän kirjaa itse CPAP-laitteesta tai laitetoimittajan sovelluksesta tiedot OmaTaysiin. Hoitaja tarkistaa tiedot ja tekee tarvittavat kirjaukset potilastietojärjestelmään. Asiakas pääsee lukemaan hoitajan kirjauksen OmaKannasta.

 -Jos kaikki on kunnossa, yhteydenottoa asiakkaaseen ei tarvita. Jos on ongelmia, niin olemme yhteydessä puhelimitse ja tarvittaessa tavataan vastaanotolla, kertoo Lavikko.

 Asiointi hoituu edelleen tarvittaessa myös paperilla.

-Lähetämme ikääntyneille esitietolomakkeet myös paperisena, mutta aika monet täyttävät lomakkeet OmaTaysissa, mikä on ollut hienoa huomata. Emme saa tehdä päätelmää kyvystä käyttää sähköisiä palveluja pelkästään iän perusteella, huomauttaa Lavikko.

Tietoturvasyistä potilashoitoon liittyviä asioita ei voi hoitaa sähköpostitse, mutta unipoliklinikan asiakkaat voivat lähestyä hoitajia OmaTays -hoitokeskustelun avulla.

-Hoitokeskustelujen käyminen OmaTaysissa on tietoturvallista, sillä se vaatii kirjautumisen yhteydessä vahvan tunnistautumisen. Näemme samassa yhteydessä myös potilaan kanssa käydyt aiemmat keskustelut, mikä sujuvoittaa asiointia. 

OmaTaysiin kannattaa rekisteröityä, vaikka ei ole sairaalan asiakas

OmaTaysiin kannattaa rekisteröityä, vaikka ei tällä hetkellä olisi sairaalan asiakas. Päivitä palveluun omat yhteystietosi, sillä ajantasaiset tiedot auttavat henkilökuntaa, jos jossain vaiheessa joudut sairaalaan.

Päivitä tietosi, siirry OmaTaysiin »

Paula Pasanen