19.9.2019

Aina ei tarvitse etsiä paikkaa, jossa voi soittaa rauhassa - hoitokeskustelun voi hoitaa myös verkossa

Taysin sähköisen asioinnin palvelua, OmaTaysia, käyttää jo 20 000 Taysin asiakasta. Verkossa tarjottavat palvelut lisääntyvät koko ajan -  nyt jo 17 yksikköä tarjoaa mahdollisuuden hoitokeskusteluun verkossa. 

OmaTaysissa voi käydä myös hoitokeskusteluja.

Keväällä 2019 Taysissa alettiin pilotoida verkossa käytävää hoitokeskustelua kolmella poliklinikalla. Nyt palvelua on laajennettu niin, että mukana on yhteensä 15 poliklinikkaa ja kaksi vuodeosastoa.

-Tarvitsemme lisää käyttäjäkokemuksia erilaisista toimintaympäristöistä ennen lopullisen palvelun hankintaa, kertoo suunnittelija Tanja Lönnberg.

-Vuodeosastoille tulevat saattavat haluta kysyä jotain tulevasta toimenpiteestä tai vaikkapa varmistaa hoito-ohjeita toimenpiteiden jälkeen. Tähän viestintään verkko tarjoaa hyvän kanavan, kertoo Lönnberg.

Verkossa on käyty jo satoja keskusteluja ja pilotista saatu palaute on ollut positiivista niin potilailta kuin ammattilaisilta.

Hormoni- ja lapsettomuuspoliklinikka lähti mukaan halusta kehittää palveluaan.

-Hormoni- ja lapsettomuuspoliklinikan takaisinsoittojärjestelmä on ruuhka-aikoina tukossa, eikä puheluaan aina saa läpi. Verkossa tapahtuvien hoitokeskustelujen ansiosta kysymyksiinsä saa nyt entistä nopeammin vastauksen, kertoo Lönnberg.

Vastaus verkossa luvataan viimeistään kahden arkipäivän aikana. Useat yksiköt pystyvät käytännössä vastaamaan nopeamminkin.

Ikä ei ole este digitaalisen palvelun käytölle

-Ei kannata olla ennakkoluuloinen ja epäillä ikäihmisten kiinnostusta digipalveluihin. Käyttäjien joukossa on myös 1940-luvulla syntyneitä, tietää digihoitaja Emilia Mattila.

-Toki nuoret ovat omaksuneet palvelun nopeammin ja ovat toistaiseksi olleet aktiivisempia, hän jatkaa.

Hoitokeskustelun käyminen verkossa on uutta henkilöstöllekin.

-Uudet kanavat voidaan aluksi kokea lisätyönä, ja uusien työkalujen opettelu voi uuvuttaa. Käytön myötä on kuitenkin havaittu, että verkkokeskustelu mahdollistaa joustavamman asiakaspalvelun ja ajankäytön.

- Tämä onkin oikeastaan aika kätevää, myöntää moni hoitaja palvelua muutaman kerran käytettyään.

Potilastietoja sisältäviä keskusteluja ei tietosuojan takia voida käydä tavallisena sähköpostikeskusteluina. OmaTays -palveluun kirjautuminen takaa tietoturvallisen ympäristön. Kun keskustelut tallentuvat, on siitä hyötyä asiakkaalle: kaikkea ei tarvitse muistaa kerralla, ja viestin voi omaksua omassa rauhassa. Tarvittaessa on myös helpompi palata asiaan, kun keskusteluhistoria on tallessa.

Hoitokeskustelu verkossa on mahdollista näissä yksiköissä:

  • Infektiopoliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • MRSA-poliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Hormoni- ja lapsettomuuspoliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Diabetespoliklinikka (Tays Valkeakoski)
  • Fysiatrian poliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Lihavuusleikkauspotilaat (Tays Hatanpää)
  • Munuaispoliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Dialyysi (Tays Keskussairaala)
  • Munuaiskeskuksen vuodeosasto (Tays Keskussairaala)
  • Endokrinologian poliklinikka (Tays Keskussairaala ja Tays Valkeakoski)
  • Urologian poliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Urologian vuodeosasto (Tays Keskussairaala)
  • IBD-poliklinikat (Hatanpää, Valkeakoski, Sastamala ja Tays Keskussairaala)

Paula Pasanen

Uusimmat tarinat

12.11.2019
6.11.2019
28.10.2019
28.10.2019
19.9.2019
29.8.2019
22.8.2019
5.8.2019
5.7.2019
24.6.2019
20.6.2019
19.6.2019
17.6.2019
17.6.2019
11.6.2019
29.5.2019
22.5.2019
18.4.2019
17.4.2019
12.4.2019
12.4.2019
29.3.2019
29.3.2019
1.3.2019
26.2.2019
20.2.2019
22.1.2019
20.12.2018
5.12.2018
20.11.2018
1.11.2018
30.10.2018
26.10.2018
26.10.2018
26.10.2018
22.10.2018
19.10.2018
17.10.2018
12.10.2018