1.11.2018

Ripeästi apua, nopeasti hoitoon

Anna Wansén-Kaseva, Mimosa ja Remi Kaseva saivat apua Remille Taysin Lasten päivystyksessä.

Uudessa Tays Lasten päivystyksessä alaikäisiä hoidetaan iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Hengenahdistuksesta kärsinyt Remi, 10, sai helpotusta parissa tunnissa.

Pyhäisenä alkuiltana Pispalassa mietittiin kiivaasti vaihtoehtoja. Kasevan perheen kymmenvuotiaan flunssaisen Remin hengitysteitä alkoi ahdistaa.− Remi oli edellispäivänä ollut hoitamassa kanoja ja mennyt ihan tukkoon. Oireiden pahentuessa mietimme, lähdemmekö yksityiselle vai Acutaan, kertoo äiti Anna Wansén-Kaseva.Mummua on kiittäminen: hän tiesi, että Acutan sijaan lapsille on oma päivystys, jonne voi mennä ilman lähetettä. Perheelle tieto oli iloinen yllätys.

Omat tilat lapsille

Syyskuun alussa avattu uusi Lasten päivystys on tullut tarpeeseen. Aiemmin kaikki päivystyspotilaat kävivät Acutassa saamassa ensiapua. − Acuta on Suomen suurin yhteispäivystys, jossa käy

vuosittain yli 100 000 asiakasta. Heistä kymmenesosa on alaikäisiä. Oli tarkoituksenmukaista järjestää lapsille ja nuorille uudet tilat, kertoo lastentautien vastuualuejohtaja, ylilääkäri Marja-Leena Lähdeaho.

Toiveena on, että päivystykseen soitettaisiin ennen vastaanotolle tuloa. − Hoitaja voi jo puhelimessa arvioida hoidon tarvetta, antaa mahdollisia lääkitysohjeita ja kertoa jonotilanteesta. Soittaminen tekee asian joustavammaksi, toteaa Lähdeaho. Lähdeahon mukaan lapset hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä hoitajan arvion jälkeen. Suurin osa päivystykseen tulleista on tamperelaisia.− Hoitaja arvioi, pärjääkö potilas kotihoidossa, voiko hän odottaa käyntiä omalla terveysasemalla vai tarvitseeko hän heti lääkäriä. Potilaan tilanteen vakavuus ja kiireellisyys vaikuttavat.

Rauhasta ruuhkiin

Lasten päivystyksessä Remi kohtasi ensin hoitajan, joka teki ensiarvion hoidon tarpeesta.

Reipasta Remiä kiinnosti ranteeseen sujautettu ranneke, happisaturaation mittaus ja se, pistetäänkö. Remi pääsi lääkäriin nopeasti. Avaavan lääkkeen vaikutusta ja potilaan vointia seurattiin tunnin ajan. Odotusaulassa Remin ja pikkusisko Mimosan aika ei käynyt pitkäksi: akvaario ja televisio riittivät viihdykkeiksi.

Ylilääkäri Lähdeaho toivoo, että kävijät varautuisivat myös ruuhkaan. On vaikea tietää etukäteen, kuinka paljon apua tarvitsevia tulee päivystykseen. − Vaikka odotusaulassa olisi paljon lapsia

vanhempineen, heistä vain osa odottaa ensimmäistä lääkärikäyntiä ja loput ovat seurannassa. Tavoitteena on se, että perheet tietävät missä mennään: ketään ei unohdeta. Lähdeahon mukaan koko henkilöstö on perehtynyt nimenomaan lasten hoitoon. − On tärkeää, että lapsi saavuttaa luottamuksen hoitohenkilökuntaan. Pieni lapsi ei aina pysty ymmärtämään, miksi hän tarvitsee hoitoa. Tärkeintä on, että kokemus on myönteinen. Anna-äiti kiittelee vielä hyvää hoitoa. − Kun pojan olo kohentui, tulimme kotiin. Kaikki sujui todella hyvin.

Lue lisää: Kenelle lasten päivystys on tarkoitettu?

Tarja Västilä