11.6.2019

Uusi pääaula kokoaa yhteen

Syyskuun 28. päivänä aukeava Tays Keskussairaalan uusi pääaula toimii siirtymätilana sairaalan ja ulkomaailman välillä. Yhä useampi saapuu sairaalaan jatkossa uuden pääaulan kautta.

Uudesta pääsisäänkäynnistä on helppo saapua sairaalaan.

Tays Keskussairaalan uuden pääaulan palvelujen, toiminnan ja tilojen suunnittelutyö on lähtenyt asiakkaiden ja tilojen toiminnallisuuden tarpeista. Suunnittelija Anne Vesaranta kertoo, että vanhaa aulaa ei haluttu viedä sellaisenaan uusiin tiloihin, vaan asiakkaiden ja henkilöstön tarpeet haluttiin tuoda keskiöön. Suunnittelutyössä huomattiin myös, etteivät pelkät nykyhetken tarpeet riitä, vaan on mietittävä tulevaisuuden palveluja. 

Aulan palveluja käyttävistä potilaista, omaisista ja työntekijöistä tehtiin haastattelujen avulla seitsemän erilaista asiakasprofiilia: viihtyjä, huolehtiva saattaja, järkyttynyt, jännittäjä, oman tilan etsijä, terveyden etsijä sekä läpikulkija. Anne Vesaranta uskoo, että suunnittelussa on onnistuttu kaikkien osapuolien kannalta. 

Tarkoituksena on, että sairaalaan saapuvat ilmoittautuvat keskitetysti sisäänkäyntiauloissa. Pääaulaan pääsee suoraan uudesta parkkihallista sekä hissillä että liukukäytävää pitkin. Sairaala-aluetta kokoavasta aulatilasta löytyvät kaikki tarvittavat palvelut: Cafe Pikante, R-kioski, kukka- ja lahjatavarakauppa, kampaamo, Subway, apteekki Tammedica sekä monipuolinen lounge ja erillinen hiljentymisen tila.

Aulan palveluneuvojilta asiakkaat saavat perinteisen neuvonnan ja opastuksen lisäksi ohjausta valinnanvapausasioissa sekä tietoa potilas- ja vammaisjärjestötoiminnasta. Aulassa toimii myös Kela-taksipalvelu. Lisäksi palveluneuvojat auttavat itseilmoittautumisessa ja OmaTays-palvelujen käyttämisessä.

− Iso lounge tarjoaa paikan monenlaisiin tarpeisiin. Siellä voi tavata omaisia, odotella hoidossa olevaa läheistään tai istahtaa hetkeksi korkeaselkäiseen tuoliin omaan rauhaan tai puhumaan puhelimessa, Vesaranta kertoo.

Loungessa elämän ääniä syntyy väistämättä, joten täydellistä hiljaisuutta kaipaava voi vetäytyä hiljentymisen tilaan, joka on entistä kappelia isompi.

Syksyllä tällekin penkille saa istahtaa.

Odotettu Kohtaamispaikka

Uuteen pääaulaan tulee järjestöille oma Kohtaamispaikka-niminen tila. Aulan palveluneuvojat työskentelevät myös siellä ja toimivat linkkinä potilaiden, järjestömaailman ja erikoissairaanhoidon välillä. Tästä uudesta toimintamallista Vesaranta on erityisen iloinen ja ylpeä. Käteen annettavan esitteen sijaan potilas tai omainen saa Kohtaamispaikassa suoraan tietoa vaikkapa vertaistukitoiminnasta.

− Kun potilas on saanut tietää diagnoosista, hän voi halutessaan istahtaa hetkeksi Kohtaamispaikkaan, jutella muutaman sanan palveluneuvojiemme kanssa ja sopia esimerkiksi vertaistuesta kotiin. 

Toimintamallia on suunniteltu yhteistyössä järjestöjen kanssa jo vuosia. Palveluneuvojat koulutetaan toimimaan Kohtaamispaikassa, mutta heillä ei ole hoidollista vastuuta. Uuden mallin myötä erikoissairaanhoidon yhteyteen saadaan järjestöille uudenlaiset mahdollisuudet pitää sairaalan tiloissa omia info- ja vertaistukitilaisuuksiaan.

− Tällainen yhteistyön tiivistäminen järjestöjen ja erikoissairaanhoidon välillä on todella tärkeää. Järjestöt eivät anna hoitoa, eikä erikoissairaanhoidosta välitetä vertaistukihenkilöitä. Toimimme ”liimana” välissä ja saatamme yhteen, mutta kaikilla on omat roolit.

Vesaranta toivoo, että uusi pääaula toimii siinä tarkoituksessa, mihin se on suunniteltu: monipuolisten palvelujen hyödyntämisen lisäksi aulassa voi viivähtää hetken ennen siirtymistä sairaalan maailmasta ulkopuolella odottavaan arkeen.

− Täällä on ihminen vastassa ja elämää ympärillä, Vesaranta sanoo. 

Marjaana Tunturi