Julkaistu 9.9.2022

Taysin taidekokoelma siirtyy tukisäätiön siipien suojiin

Pienen taidemuseon kokoinen Raimo Anttilan taidekokoelma siirtyy vuodenvaihteessa Pirkanmaan sairaanhoitopiiriltä Tays tukisäätiön huolenpitoon. Kokoelma on rento läpileikkaus taiteen helmiä 1900-luvun alusta nykypäivään.

Einar Ilmoni, Äiti ja lapsi, 1926

Taysin yhtymähallinnon käytävällä potilashotellin seitsemännessä kerroksessa on pieni huone, jonka hyllyiltä voi lukea taiteen historiaa. Täällä ovat Taysin taidekokoelmasta ne teokset, jotka eivät ole juuri nyt käytössä.

− Varaston kierrosta voi nähdä, kuinka ihmisten taidemaku muuttuu. Ei ole Taysin sairaaloissa kovin paljon ryijyjä esillä juuri nyt, toteaa Raimo Anttilan taidetoimikunnan pitkäaikainen jäsen, yleishallinnon palveluesimies Sari Haapalahti.

Täällä sijaitsee teoksista kuitenkin vain pieni osa. Liki 90 prosenttia 1 500 teoksen kokoelmasta on sijoitettuna sinne, minne pitääkin. Ihmisten nähtäville Taysin sairaaloihin sekä henkilökunnan työtiloihin ja -huoneisiin.

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri luovuttaa taidekokoelman vuodenvaihteessa Tays tukisäätiölle. Säätiön haltuun siirtyvät kaikki muut paitsi hankalasti siirrettävät teokset. Maapohjaan kiinnitetyt tai rakennusten rakenteisiin sijoitetut teokset siirtyvät Pirkanmaan hyvinvointialueelle.

Kokoelman luovutuksella haluttiin turvata, että se säilyy yhtenäisenä Taysissa. Lisäksi ajatus on, että Tays tukisäätiön huolenpidossa se paitsi pysyy, myös paranee. 

− Tukisäätiö on tähänkin asti kerännyt lahjoituksia sairaalan viihtyisyyteen ja taiteeseen. Tämä on luonteva jatkumo sille ja tulemme pitämään kokoelmasta hyvää huolta, lupaa Tays tukisäätiön asiamies Heikki Oksa.

Hankintoja positiivisella silmällä

Kimmo Kaivanto, Onnenlehti, 2000

Viimeiset yli 20 vuotta kokoelmasta on huolehtinut Raimo Anttilan taidetoimikunta, joka on ryhmä taiteen ammattilaisia ja -tuntijoita sekä sairaanhoitopiirin edustajia. Toimikunta on kartuttanut kokoelmaa vuosittain, viime aikoina reilun 20 000 euron vuosittaisella määrärahalla. Lisäksi on vastaanotettu taidelahjoituksia, jos teokset ovat täyttäneet riittävät taiteelliset kriteerit.

Käytännössä hankinnat on toteutettu niin, että toimikunnan jäsenet ovat haarukoineet taidetta tahoillaan ja tuoneet pöytään ehdotuksia. Pari kertaa vuodessa heillä on ollut tapana tehdä yhteinen galleriakierros, yleensä Tampereella ja Helsingissä. Ohjenuorana on ollut, että tunteita saa ja pitää herätä, mutta synkkää ja mustavalkoista vältetään. Viime vuonna rahalla on hankittu muun muassa tekstiilitöitä, serigrafiaa ja grafiikkaa.

− Tässä on oppinut katsomaan taidetta ihan erilaisten lasien läpi, potilaiden, läheisten ja henkilökunnan silmin. Kotiin voin hankkia synkempiäkin teoksia, täällä viestin on oltava positiivisempi, elämän, ei kuoleman tähden, Haapalahti kuvaa.

Voitto Vikainen, Kaksi apostolia, 1970

Luovutussopimukseen kuuluu, että vuoden 2023 alussa tukisäätiö nimeää vastaavanlaisen taidetoimikunnan, joka toimii asiantuntijana hankinnoissa ja muissa toimissa. Erona on lähinnä se, että kun aiemmin taidetoimikunnalla oli päätäntävalta, jatkossa päätökset tekee tukisäätiön hallitus taidetoimikunnan esitysten perusteella.

Toiveissa on ollut, että kokoelma saisi jatkossa myös ammattimaisen hoitajan, joka voisi esimerkiksi ryhmitellä teokset eri tiloihin suunnitellummin. 

− Se toisi kokoelman entistä näyttävämmin ihmisten nähtäville. Samoin digitaalisten taide-elämysten ja verkkogallerioiden toteuttamiseen kokoelmassa olisi valtavasti mahdollisuuksia, Haapalahti sanoo.

Intohimoa sairaalataiteen puolesta

Virve Lilja, Samaa savea, hematologian ja kliinisen isotooppilääketieteen tilat, 2020

Kokoelma sisältää kaikkiaan pienen taidemuseon verran maalauksia, grafiikkaa, veistoksia ja patsaita. Erityisesti grafiikka on vahvasti edustettuna värikkäänä, vaihtelevana ja pirkanmaalaispainotteisena.

Taideteoksia on hankittu ja saatu alueen sairaaloihin vuosisadan alusta alkaen, silloinkin kun on eletty puutteen ja pulan aikoja. Aina on omasta porukasta löytynyt myös henkilö, jolla on ollut intohimoa taistella taiteen puolesta ja hankkia sitä sairaalaan.

Kokoelma kantaa äkillisesti auto-onnettomuudessa kuolleen johtajaylilääkäri Raimo Anttilan nimeä, joka aloitti työt Taysissa 1973 lastenklinikan apulaisylilääkärinä. Taidetoimikuntaa edeltänyt Raimo Anttilan taiderahasto perustettiin 1995 hänen elämäntyönsä kunnioittamiseksi. 

Kerttu Horila, Kukkahattunainen ja koira, Radiuksen aula, 2007

Anttila oli vannoutunut taiteen harrastaja ja sanotaan, että hän ei jättänyt yhtäkään merkittävää Tampereen taidenäyttelyä näkemättä. Hän kuului heihin, jotka näkivät taiteella olevan terapeuttista ja mielialaa hoitavaa merkitystä niin potilaille kuin henkilökunnalle.

− Julkisiin tiloihin sijoitetun taiteen ansiosta taidekokemuksen mahdollisuus tarjoutuu heillekin, jotka eivät pääse tavanomaisiin näyttelyihin. Sekin tekee tästä kokoelmasta erityisen, Haapalahti lisää.

Taidekokoelman luovutus

  • Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallitus päätti luovuttaa Raimo Anttilan taidetoimikunnan irtaimen teoskokoelman Tays tukisäätiölle kokouksessaan 22.8.2022. Vastaavasti Tays tukisäätiö päätti hallituksen kokouksessaan 1.9.2022 ottaa kokoelman vastaan.
  • Hankalasti siirrettävät teokset siirtyvät vuodenvaihteessa Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Niiden joukossa on esimerkiksi Tays Keskussairaalan etupihalle sijoitettu Elämänliekki, joka on myös kokoelman arvokkain teos.
  • Tukisäätiöllä on velvollisuus kokoelman ylläpitoon ja kartuttamiseen. Sairaanhoitopiiri sitoutuu avustamaan säätiötä kokoelman hoidossa 50 000 euron vuosittaisella avustuksella vuosina 2023−2025.
  • Kokoelma on luetteloitu Muusa-tietokantaan. Sen vakuutusarvoksi on määritelty noin kolme miljoonaa euroa.
  • Kokoelma on koko henkilökunnan käytössä eli varastohuoneesta voi kuka tahansa taysilainen käydä valitsemassa omaan työtilaansa sopivan teoksen. Varastoa hoitaa tutkimussihteeri Pirjo Pääkkönen.