Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset unipoliklinikasta

Olen saanut tiedon lähetteen saapumisesta. Tiedotteessa mainitaan päivämäärä, mihin mennessä vastaanottoaika annetaan. En ole saanut vastaanottoaikaa, miten toimin?

Pyrimme kutsumaan potilaat tiedotteessa mainittuun päivämäärään mennessä. Ruuhkahuippujen aikana hoitoon pääsy saattaa viivästyä. Asiasi on kuitenkin hoidossa, eli voit jäädä odottamaan kutsua.

Arvion hoitoon pääsyn odotusajasta tekee unipoliklinikan lääkäri lähetetietojen ja sairauden vaikeusasteen perusteella. Potilaat kutsutaan jonotusjärjestyksessä vastaanotolle. Hoidon aloitusaikaa ei yleensä ole mahdollista kiirehtiä.

Olen saanut ajan unipoliklinikalle, mutta aikaa pitäisi siirtää.

Voit siirtää osaa ajanvarauksista osoitteessa www.omatays.fi. Ajansiirto on mahdollista viimeistään kolmea päivää ennen varattua aikaa. Sen jälkeen ajansiirto onnistuu ottamalla yhteyttä hoitokeskustelun (pin-koodi 5321) kautta osoitteessa www.omatays.fi tai tekstiviestillä 045 739 65932.

Mistä saan uusia tarvikkeita?

Resmedin maskeja käyttävät voivat liittyä postituslistalle, jolloin maski tulee lähimpään Postnordin toimituspisteeseen noin kahden viikon kuluessa. Jos haluat postituslistalle, ota meihin yhteyttä hoitokeskustelun kautta (pin-koodi 5321) osoitteessa www.omatays.fi tai tekstiviestillä 045 739 65932. Ilmoita viestissä nimesi, henkilötunnuksesi, maskisi malli ja koko, onko kostutin käytössä sekä puhelinnumero.

Tarvikejakelumme toimii maanantaina klo 13–15 ja perjantaina klo 10–12. Voit noutaa tarvikkeet ilman ajanvarausta, jos edellisestä hausta on vähintään vuosi aikaa. Voit uusia yhden maskin vuodessa. Vesisäiliö uusitaan kahden vuoden välein. Maskeja voi hankkia omakustanteisesti maskitoimittajan verkkokaupasta, jos vuoden käyttöaika ei ole tullut täyteen.

Käytetyt cpap-tarvikkeet voi hävittää kotona sekajätteenä.

Maskini on väärän kokoinen tai maskimalli epäsopiva.

Ongelma vaatii käynnin sairaanhoitajan vastaanotolla. Ota meihin yhteyttä OmaTaysin hoitokeskustelulla (pin 5321) osoitteessa www.omatays.fi tai tekstiviestillä 045 739 65932. Emme vaihda pitkään käytössä ollutta maskimallia toiseen. Voit omakustanteisesti tilata maskeja maskitoimittajan verkkokaupasta, jos haluat vaihtaa toimivan maskimallin toiseen. Jos olet kokeillut omakustanteisesti maskimallia ja haluat sen postituspalveluun, ole yhteydessä unipoliklinikalle.

Maski painaa tai aiheuttaa ihoärsytystä.

Se on yleistä hoidon alkuvaiheessa.

Maskin puhtaudesta ja säännöllisestä huollosta pitää huolehtia. Likainen maski saattaa aiheuttaa ihoärsytystä. Käytä pesuun mietoa, hajustamatonta pesuainetta ja huuhtele hyvin.

Ihoärsytyksen hoitoon hae apteekista antihistamiinia (reseptiä ei tarvita). Ota antihistamiinia 1–2 kertaa päivässä kuukauden ajan pakkauksen ohjeen mukaan. Jos ihoärsytys ei antihistamiinilla häviä, voit saada lähetteen ihotautilääkärille. Maskin aiheuttama ärsytys ei ole silikoniallergiaa.

Jos maski painaa nenän yläosaa, suosittelemme hankkimaan Resmedin verkkokaupasta Gecko-pehmiketyynyn. Unipoliklinikalta ei ole saatavana pehmiketyynyjä.

Tarkista maskin säädöt. Maski ei saa olla liian löysällä eikä liian tiukalla.

Maskin käyttö aiheuttaa nenäongelmia.

Ota käyttöön kostuttavat nenäsuihkeet- ja öljyt (esim. Humidose, A-vita) ja nenänhuuhtelukannu.

Flunssan aikana ota kuuriluontoisesti (max. 10 päivän ajan) käyttöön limakalvoja supistavat nenäsuihkeet (esim. Otrivin, Nasolin).

Säädä kostutinta isommalle, ja tarvittaessa voit hakea tarvikejakelusta lämpöletkun.

Jos suusi aukeaa nenämaskin kanssa ja aiheuttaa nenäongelmia, voit ottaa käyttöön leukaremmin, joka pitää suun kiinni maskihoidon aikana. Leukaremmin voit hakea tarvikejakelusta tarvikejakeluaikoina.

Cpap-laite pitää outoa ääntä tai ei käynnisty.

Sammuta laite, irrota johdot ja kostutin. Kiinnitä osat uudelleen ja käynnistä laite. Jos ongelma jatkuu, ota meihin yhteyttä tekstiviestillä tai hoitokeskustelulla (pin 5321) osoitteessa www.omatays.fi.

Cpap-laitehoito aiheuttaa ilman kertymistä suolistoon.

Pyri nukkumaan vasemmalla kyljellä. Voit kokeilla myös sängyn päädyn nostamista ylemmäksi. Vältä puhumista hoidon aikana. Vältä hiilihapollisia juomia, suolistoon ilmaa kerryttäviä ruokia ja purkan syömistä illalla. Jos ongelma jatkuu, ota meihin yhteyttä hoitokeskustelulla (pin 5321) osoitteessa www.omatays.fi tai tekstiviestillä 045 739 65932.

Kärsin unettomuudesta, mistä saan apua?

Unipoliklinikalla hoidamme uniapneapotilaita. Unettomuuden hoito kuuluu perusterveydenhuollon ja työterveyshuollon tehtäviin. Ole yhteydessä oman asuinpaikkakuntasi terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoosi.

Missä saan uusittua unilääkereseptini?

Unilääkereseptit uusitaan perusterveydenhuollossa tai työterveyslääkärillä. Ole yhteydessä oman asuinpaikkakuntasi terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoosi.

Mihin toimipisteeseen voin ottaa yhteyttä uniapneani hoidossa?

Tays Keskussairaalassa hoidossa olevat ottavat yhteyttä Tays unipoliklinikalle hoitokeskustelulla (pin 5321) osoitteessa www.omatays.fi tai tekstiviestillä 045 739 65932.

Jos olet hoidossa Tays Valkeakoskella tai Tays Sastamalassa, ota yhteyttä suoraan em. toimipisteisiin. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.tays.fi.

Jos olet tamperelainen ja saanut ilmoituksen hoidon siirrosta Tipotien uniyksikköön, ole yhteydessä sinne. Yhteystiedot löytyvät Tampereen kaupungin internetsivulta. OmaKannasta voit tarkistaa, onko hoitosi siirretty Tipotielle.

Laitteeni meni rikki tai se ei toimi normaalisti. Miten toimin?

Ole yhteydessä tekstiviestillä siihen toimipisteeseen, josta olet saanut laitteen. Laitevaihtoa varten tulee ehdottomasti sopia käyntiaika. Laitevaihto ei onnistu ilman ajanvarausta esim. tarvikejakelun yhteydessä.

Laitteen käyttöehdot

Olet saanut lainaksi cpap-laitteen, joka on sairaalan omaisuutta. Potilaan tulee huolehtia laitteen ja cpap-tarvikkeiden asianmukaisesta käytöstä laina-aikana. Jos cpap-laite ei ole minimitavoitteiden mukaisesti potilaan käytössä, cpap-hoito päätetään ja cpap-laite tulee palauttaa takaisin unipoliklinikalle määräaikaan mennessä.

Asiakasmaksut

Hoitajan ja lääkärin vastaanottokäynnistä peritään poliklinikkamaksu. Lasku tulee kotiin käynnin jälkeen. Lääkärin sekä hoitajan tekemät hoitopuhelut ovat myös potilaalle maksullisia, joten niistä peritään poliklinikkamaksun suuruinen maksu. Jos potilas ei saavu vastaanotolle (myös maskinsovituskäynnit) sovittuna aikana, eikä peru aikaansa edeltävästi, lähetämme käyttämättömästä ajasta sakkomaksun.

Olen joskus ollut unipoliklinikan asiakas. Pääsenkö hoitoon uudelleen soittamalla unipoliklinikalle?

Jos hoitosi on päättynyt, niin hoitoon pääsee uudelleen ainoastaan uudella lähetteellä. Lähetettä varten ole yhteydessä terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoon.

Pitääkö laite ottaa mukaan, jos joudun sairaalaan?

Kyllä. Jos joudut äkillisesti tai suunnitellusti sairaalahoitoon tai toimenpiteeseen, sinun pitää ottaa cpap-laitteesi ja tarvikkeet mukaasi sairaalaan.

Voinko käyttää cpap-laitetta normaalisti, jos olen sairastunut koronavirukseen?

Uniapnean hoito on tärkeää koronavirusinfektion aikana. Käytä cpap-laitetta säännöllisesti öisin.

Laite saattaa helpottaa oloa koronaviruspotilaalla. Laitetta ei kuitenkaan saa käyttää vuorokauden ympäri koronaoireiden hoitoon, vaan tarvittaessa tulee hakeutua ensiapuun. Jos joudut sairaalahoitoon, ota laite, maski ja letkut mukaasi. Kostutinta et tarvitse.

Suosittelemme koronavirusinfektiota sairastaville potilaille nukkumista cpap-laitteen kanssa yksinään omassa huoneessa. Kotioloissa kostuttimen käyttö on sallittua. Huolehdi huoneen hyvästä tuuletuksesta ja huoneen pintojen puhdistuksesta.

Katso koronavirustaudin kotihoito-ohjeita THL:n verkkosivuilta.