Harrastukset

Kitaristi
Harrastuksena kitaran soitto

Ihmisiä kiinnostavat erilaiset asiat. Kun saa tehdä jotain mistä pitää, mieliala kohenee ja elämän mielekkyys lisääntyy. Mielenkiintoinen tekeminen vie ajatukset pois huolista ja kiireistä. Pieni mieluisa hetki harrastusten parissa rentouttaa.

Jokaiselle jotakin

Liikunta on hyvinvoinnille erityisen tärkeää, vaikka mitään lempiliikuntalajia ei olisikaan. Esimerkiksi jumppaaminen kotona on aina mahdollista, mikäli lähteminen ulos tai erilaisiin liikuntaryhmiin / -paikkoihin tuntuu haasteelliselta. Netistä löytyy kotijumppa-sanalla lukuisia ohjeita, vinkkejä ja videoita. Tanssissa yhdistyy musiikki ja liike. Voisiko jonkin instrumentin soittaminen, laulaminen tai vaikkapa käsitöiden tekeminen olla oma juttusi? Työväenopistojen kurssitarjonnasta löytyy varmasti jokaiselle jotakin, kuten kielten opiskelu, sukututkimus, kädentaidot, taide, tietotekniikka, pelaaminen (linkki lastenhuoneeseen), historia, filosofia ja paljon muuta. Kokkailun ja leipomisen avulla saa edullista, terveellistä ja maukasta itsevalmistettua ravintoa. On mukava kokeilla uusia reseptejä tai kasvattaa salaatteihin itse yrttejä vaikkapa ikkunalaudalla. Ohjeita löytyy netistä tai kirjastosta, mistä voi lainata lisäksi musiikkia, lehtiä, elokuvia, äänikirjoja tai kaikenlaista lukemista. Pulahtaisitko avantoon tai menisitkö ratsastamaan? Piirrä, maalaa, nikkaroi, remontoi, ihan mikä mieleesi hyvän mielen ennenkin toi!

Työkaluja mielen hyvinvointiin

Mahdollisista rajoitteista huolimatta kokeilisitko jotain uutta?

Haastavissa elämäntilanteissa voi tuntua, ettei voimia riitä mihinkään ylimääräiseen. Selkeän päivärytmin säilyttäminen on kuitenkin hyvin tärkeää. Yöllä nukutaan ja päiviin kannattaa sisällyttää ulkoilua ja aktiviteetteja. Liikunta, riittävä uni ja monipuolinen ravinto kulkevat käsi kädessä ja vaikuttavat toinen toisiinsa. Näiden ollessa riittävässä tasapainossa löytyy jaksamista harrastamiseen ja itsensä toteuttamiseen. Ole itsesi ohjaaja ja suunnittele mieluinen aikataulusi. Mikä kiinnostaa, mitä haluaisit tehdä? Jos tarvitset elämäntapamuutosta, tee se maltillisesti suunnitellen ja pienin askelin.

Suunnittele laadukas aikataulu arkeen