Huolien hukkapiippu

Murehditko menneitä tapahtumia tai kannatko huolta huomisesta? Kuormittavat ajatukset ja murheet vaikuttavat myös kehon hyvinvointiin. Kun vaikutamme kehoon, voimme vaikuttaa myös mieleen eli keho ja mieli ovat yhteydessä toisiinsa.

Huolien hukkapurkki

Voit halutessasi perustaa oman Huolien hukkapurkin: kirjoita lapulle mikä huolettaa. Sujauta lappu purkkiin ja sulje kansi. Päätä viettää huolista vapaa tunti tai vaikkapa päivä ja tehdä jotain mistä tulee hyvä mieli. Lähde ulos kävelylle, ota kirja esille, kuuntele vaikkapa musiikkia tai katso tv:tä, päätä siivota tai vaihtaa kukalle uudet mullat, ihan mikä tuntuu mukavalta. Sitten taas, kun haluat keskittyä huoliisi, kaiva purkki esille ja aloita huolien pyörittely ja vatvominen.

Mitä muuta voisin tehdä?

Tietoisuustaitojen avulla voi oppia kohtaamaan arjen haasteet tyynemmin ja rauhallisemmin sekä löytää uuden suhtautumistavan, jolloin murheet eivät vie mukanaan. Keskitytään tässä hetkessä olemiseen, irti päästämiseen ja itsestä huolen pitämiseen.

Sinulle on varmasti joskus käynyt niin, että olet tehnyt jotain arjen toimia ajattelematta niitä sen kummemmin eli ikään kuin automaattiohjauksella. Esimerkiksi olet menossa kauppaan ja ajatuksissasi kuljetkin sen risteyksen ohi mistä olisi pitänyt kääntyä tai silitettyäsi paitaa et ole varma irroititko sähköpistokkeen seinästä. Saatamme elää olematta läsnä juuri tässä hetkessä, emmekä ole tietoisia ajatuksista. Tällaisessa tilassa reagoidaan erilaisiin ärsykkeisiin herkästi ja ne voivat aiheuttaa stressiä, ahdistusta tai masennusta. Tulemalla tietoiseksi ajatuksista voimme pysäyttää vanhat käyttäytymismallit ja valita paremman tavan toimia. Tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon harjoittaminen auttaa. Se voi olla polku positiivisempaan ja onnellisempaan elämään. Stressinhallinta-, vuorovaikutus- sekä rentoutumistaidot kehittyvät ja itsetunto kohenee. Harjoitukset tukevat myös fyysistä terveyttä.

Miten se tapahtuu? Tyyni, Hyväksyvä tietoinen läsnäolo  -ohjelmasta löydät lisätietoja sekä tehtäviä, joiden avulla voit harjoitella.

Murehtimisesta vapaaksi

Toisinaan ongelmia jää kuitenkin vatvomaan, vaikka siitä ei ole mitään hyötyä ja se lisää ahdistusta entisestään. Vatvonnasta vapaaksi  -osiosta saat hyödyllistä lisätietoa ja työkaluja kuten Huolihetki-harjoituksen, minkä tarkoitus on siirtää jatkuvasti tapahtuvaa huolehtimista sille tarkoitettuun aikaan.

Ahdistuksen omahoito-ohjelman Irti murehtimisesta  -osio tarjoaa keinoja, joiden avulla sinun on mahdollista saada liiallinen ahdistuneisuus paremmin hallintaan, jonka jälkeen Arki haltuun  -paketista löydät vinkkejä toimivaan ongelmanratkaisuun ym. eväitä jatkoon.

Muuta hyödyllistä

Taloudellisen ahdingon omahoito -ohjelman tavoitteena on auttaa Sinua saamaan mahdollinen taloudellinen tilanteesi hallintaan.

..................................................

"Tutkimusten mukaan 40 prosenttia kaikista huolista on asioita, jotka eivät koskaan toteudu, 30 prosenttia on menneitä asioita, joille et enää voi mitään, 12 prosenttia on terveyshuolia ja 10 prosenttia on mitättömiä pikkumurheita. Jäljelle jää kahdeksan prosenttia, joista puolet on sellaisia, joille et voi mitään. Vaikutuspiiriisi jää vain neljä prosenttia. Paljonko käytät niihin aikaasi?"
-Positiivarit-