Julkaistu 28.3.2019

Puhelun sijaan voit hoitaa asiasi verkossa - ensimmäiset yksiköt pilotoivat hoitokeskustelua OmaTaysissa

Tays palvelee myös sähköisesti.

Taysin sähköiset palvelut laajenevat jälleen - nyt ensimmäiset yksiköt pilotoivat hoitokeskustelujen käymistä OmaTaysissa. OmaTaysin käyttäjämäärät ovat tuplaantuneet viimeisen puolen vuoden aikana. Uusi palveluja otetaan käyttöön vaiheittain.

Verkossa käytävää hoitokeskustelua testaavat ensimmäisenä infektiopoliklinikka, hormoni- ja lapsettomuuspoliklinikka sekä Tays Valkeakosken diabetespoliklinikka.

-Puhelinpalvelun lisäksi on tuotu sähköisen hoitokeskustelun mahdollisuus. Palvelu on kytketty osaksi OmaTaysia, koska siellä pystymme tarjoamaan tietoturvallisen alustan. Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla ja keskustelu kytkeytyy potilaan muihin tietoihin, mikä hyödyttää koko hoitoprosessia, kertoo suunnittelija Tanja Lönnberg.

Infektiopoliklinikka on mukana pilotissa, koska se haluaa mahdollistaa asiakkaalle erilaisia yhteydenottokanavia. Nykyään merkittävin kanava on puhelin. Takaisinsoitto luvataan saman päivän aikana, kun taas verkkokeskustelussa asiakaslupauksena on vastata kahden vuorokauden sisään.

-Tämä on joustavampaa sekä asiakkaalle että henkilökunnalle. Me voimme verkossakin vastata helppoihin kysymyksiin nopeasti, kun taas monimutkaisemmat vaativat enemmän taustatyötä ja aikaa, kertoo osastonhoitaja Kirsi Iso-Kungas infektiopoliklinikalta.

-Asiakkaalle tämä on joustavaa kahdellakin tavalla. Hän saa hoidettua asiaansa yhtä lailla iltaisin tai viikonloppuisin, ei vain sairaalan osoittamina aikoina. Hänen ei myöskään tarvitse olla varuillaan odotellessaan takaisinsoittoa, joka saattaa harmillisesti tulla juuri silloin, kun hän ei pystykään puhumaan, kertoo Kirsi.

Sähköinen asiointi kiinnostaa

OmaTaysilla on maaliskuussa 2019 jo 10 600 käyttäjää.

OmaTaysin käyttäjämäärä on tuplaantunut puolessa vuodessa - nyt palvelulla on jo 10 600 käyttäjää. Palvelussa voi mm. nähdä ajanvarauksensa, ja useita esitietokyselyitä on digitalisoitu. Osassa yksiköissä varatun ajan vaihtaminen sähköisesti on jo mahdollista.

-Meidän ammattilaisten on turha yrittää arvailla tai päättää asiakkaan puolesta, pystyykö joku asioimaan sähköisesti vai ei. Palvelua pitäisi tarjota kaikille. Iäkkäämmätkin asiakkaat saattavat olla kiinnostuneita uuden palvelun kokeilusta ja heillä usein on myös aikaa perehtymiseen, muistuttaa Kirsi.

Lue lisää OmaTaysista

Kirjaudu OmaTays-palveluun