Palaute
Haluamme kehittää sairaaloidemme hoitoa ja palvelua entistä paremmaksi. Voit auttaa meitä tässä antamalla palautetta ja kehittämisehdotuksia.
Voit antaa palautetta monella tavalla:
- Kerro palaute henkilökunnalle siinä yksikössä, jossa olet potilaana tai vieraana.
- Täytä palautelomake. Lomakkeita on hoitoyksiköissä ja sairaalan aulassa.
-
Täytä sähköinen palautelomake internetissä
- Vastaa palvelukokemuskyselyyn. Se on tarkoitettu kaikille, jotka ovat olleet meillä hoidossa. Kysely annetaan täytettäväksi hoidon aikana tai sen jälkeen.
- Vastaa tekstiviestillä tulevaan palvelukokemuskyselyyn.
Maaliskuusta 2021 alkaen alamme lähettää potilaillemme tekstiviestillä palautekyselyitä. Aluksi tekstiviestipalautetta kysytään noin kymmenen hoitoyksikön potilailta, esimerkiksi Acutan ja Valkeakosken päivystyksen potilailta. Kyselyyn vastataan painamalla tekstiviestissä olevaa linkkiä. Kysely toimii vain älypuhelimissa.
Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista. Tekstiviestejä lähetetään vain 18-vuotta täyttäneille potilaillemme, jotka ovat antaneet luvan sähköiseen asiointiin.
Käsittelemme kaikki palautteet luottamuksellisesti. Palaute käsitellään siinä yksikössä, jota se koskee. Yksikkö päättää, miten se kehittää palautteessa esille tulleita asioita.
Kaikki palautteet ovat arvokkaita, ja ne antavat asiakkaillemme mahdollisuuden vaikuttaa. Mikäli haluat, saat palautteeseen kirjallisen vastauksen. Muista tällöin jättää yhteystietosi.
Jos hoitoa tai kohtelua koskeva ongelma on mielestäsi vakava, sinulla on lakisääteinen oikeus tehdä asiasta muistutus, joka osoitetaan hoitoyksikön johtajalle. Muistutuksen tekemisessä auttaa tarvittaessa potilasasiamies.
Mihin palaute johtaa?
Palautteiden perusteella olemme muun muassa kehittäneet hoitokäytäntöjä ja vastaanottotiloja, tehneet tarvike- ja kalustehankintoja sekä kouluttaneet henkilökuntaa. Olemme hyödyntäneet palautetta myös laajoissa toimintaa kehittävissä hankkeissa.
Palautteissa toivotaan eniten päivystysyksiköiden odotusaikojen lyhentymistä. Kehitämme päivystystoimintaamme jatkuvasti, mutta sen ennakoimattoman luonteen vuoksi odotusajat saattavat joskus venyä.
Kiitoksia saamme erityisesti hyvästä hoidosta ja palvelusta sekä potilasruuan laadusta. Välitämme henkilökohtaiset kiitokset aina suoraan kyseiselle henkilölle. Kiitokset auttavat meitä jatkossakin pitämään yllä toimintamme laatua.
Meistä sanottua
”Koville synnytys otti, mutta kätilö oli sydämellinen ja asiallinen ja tuntui, että hän oli kiinnostunut juuri minun synnytyksestä :) Muutenkin koko synnytyksestä, osastolla olosta ja jälkitoimista (bilirubiiniarvojen seuranta perheonnen kätilöpolilla) olivat todella positiivisia.”
"Teillä on silmätautien poliklinikalla erittäin toimiva prosessi: ilmoittautuminen ja numeronäyttö ja siitä ohjaus huoneeseen. Numerot ovat ovissa ja ilmoittautumislipukkeessa tarpeeksi isot, kun näkö on huono. Palvelu on ammattimaista ja rauhallista."
"Minulta poistettiin sylkikivi. Se oli ensimmäinen sairaalakäyntini ja minua jännitti. Hoitajat olivat erittäin ystävällisiä ja kertoivat koko ajan mitä seuraavaksi tapahtuu. Olen erityisen kiitollinen minua hoitaneelle hoitajalle, joka kertoi selkokielellä asiat ja loi rauhallisella olemuksellaan turvallisuudentunteen. Kokemus oli erittäin positiivinen. Kiitos laadukkaasta hoitotyöstä."