OmaTaysin toiminnot

OmaTaysia laajennetaan jatkuvasti sairaalan eri yksiköihin. Samalla OmaTaysin palveluvalikoima kasvaa vaiheittain. 

Mitä eroa on OmaTaysilla ja OmaKannalla?

OmaKanta on kansallinen verkkopalvelu

OmaKanta on kansallinen verkkopalvelu. OmaKannasta näet hoitoosi liittyvät kirjaukset kuten potilaskertomustekstit, laboratorio- ja röntgentutkimukset sekä alle 10-vuotiaan huollettavan tiedot. OmaKannassa näet reseptisi, voit pyytää reseptin uusimista sekä tallentaa elinluovutus- ja hoitotahdon.

OmaTays on palvelu Taysin asiakkaille

OmaTays tarjoaa sähköisen asioinnin palveluita Taysin asiakkaille. Se on Taysin potilaan ja Taysin ammattilaisen yhteydenpitoväylä sekä hoidon organisoinnin väline.

OmaTaysissa ei näy potilaskertomustekstejä. OmaTaysista pääsee siirtymään helposti OmaKantaan helposti ilman uutta kirjautumista.

Minun hoitoni -näkymä

Minun hoitoni -näkymä

Minun hoitoni -osiosta näet omat tai alle 10-vuotiaan lapsesi ajanvaraukset lähes kaikista hoitoyksiköistä sekä sinulle tilatut laboratoriopyynnöt. Käynneistä näytetään päivämäärä, kellonaika, hoitoyksikkö ja sairaala. Lisäksi ajanvarauksissa on linkki kunkin yksikön Tays.fi-verkkosivulle, josta näet lisätietoja. Tarkista kuitenkin saapumisajat ja –paikat kutsukirjeestäsi.

Huom, seuraavat ei näy:
  • Coxan ajat
  • Röntgenajat
  • Osa toimenpideajoista
  • Soitto- ja kirjeajat
  • Osastohoitovaraukset / -jaksot

Kyselyt

Kyselynäkymä OmaTaysissa

OmaTaysissa on mahdollista vastata moniin esitietokyselyihin sähköisesti. Kun kirjaudut OmaTaysiin, näet heti onko sinulle saapunut sähköisiä kyselyitä vastattavaksi. Sinulle saapuneessa kutsukirjeessä on myös maininta mikäli sinulle on lähetetty sähköinen kysely.

Voit vastata sähköiseen kyselyyn missä ja milloin tahansa. Vastaukset ovat hoitoyksikön käytettävissä heti, joten etukäteen vastaamalla asioihisi voidaan perehtyä jo ennen vastaanottoa.

Ajanvarauksen siirto

Ajanvarauksen siirto OmaTaysissa

OmaTaysin kautta on mahdollista siirtää jo useamman yksikön ajanvarausta. OmaTaysin Ajanvaraus-näkymästä näet mitä aikoja voit siirtää.

Kuulokeskukseen kuulokojeen huoltoon voi tehdä kokonaan uuden ajanvarauksen, muualle ei.

Verkkopoliklinikat

Verkkopoliklinikka OmaTays

Syövänhoidon verkkopoliklinikka on mobiilipalvelu, jonka avulla voit raportoida oireesi ja antaa tietoa voinnistasi syöpähoitojen aikana. Syövänhoidon verkkopoliklinikka pitää hoitotiimisi jäsenet ajan tasalla tilastasi ja auttaa heitä varmistamaan, että saat parhaan mahdollisen hoidon. Hoitotiimi avaa sinulle käyttäjätilin Syövänhoidon verkkopoliklinikkaan.

Verkkopoliklinikassa tapahtuu oireiden seuranta, yhteydenpito hoitotiimin kanssa sekä hyvinvointipäiväkirjan ylläpito.

Hoitokeskustelut

Hoitokeskustelut-näkymä OmaTaysissa

OmaTaysin Hoitokeskustelut-viestipalvelun kautta potilaat voivat lähettää tietoturvallisesti hoitoon liittyviä viestejä. Potilaat voivat lähettää kiireettömiä viestejä sellaisiin hoitoyksiköihin, joihin heillä on avoin hoitosuhde ja jotka ovat ottaneet viestipalvelun käyttöönsä.

Hoitokeskustelujen käyttöä kokeillaan vuoden 2019 aikana tietyissä Taysin yksikössä, minkä jälkeen palvelu otettanee käyttöön laajemmin. Pilottivaiheessa käyttäjät tarvitsevat hoitokeskustelujen käyttöä varten PIN-koodin, jonka he saavat omasta hoitoyksiköstään.

Hoitokeskustelua käyttävät yksiköt

  • Infektiopoliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • MRSA-poliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Hormoni- ja lapsettomuuspoliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Diabetespoliklinikka (Tays Valkeakoski)
  • Fysiatrian poliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Lihavuusleikkauspotilaat (Tays Hatanpää)
  • Munuaispoliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Dialyysi (Tays Keskussairaala)
  • Munuaiskeskuksen vuodeosasto (Tays Keskussairaala)
  • Endokrinologian poliklinikka (Tays Keskussairaala ja Tays Valkeakoski)
  • Urologian poliklinikka (Tays Keskussairaala)
  • Urologian vuodeosasto (Tays Keskussairaala)
  • IBD-poliklinikat (Hatanpää, Valkeakoski, Sastamala ja Tays Keskussairaala)

Puolesta-asiointi

OmaTaysissa on myös puolesta-asioinnin mahdollisuus

OmaTaysissa voi tällä hetkellä asioida alle 10-vuotiaan lapsensa puolesta. Ikäraja on sama kuin OmaKannassa.

10-17-vuotiaiden sekä täysi-ikäisten puolesta-asiointi ei ole toistaiseksi mahdollista.

15-17-vuotiaiden on jo mahdollista saada omat pankkitunnukset tai oma mobiilivarmenne, ja täten he voivat hoitaa sähköisen asiointinsa itse.

Linkki OmaKantaan

OmaTaysista pääset OmaKantaan

OmaTaysista pääsee linkillä suoraan OmaKantaan, jossa potilas voi tarkastella omia terveystietojaan ja sähköisiä reseptejään. Sekä OmaTaysiin että OmaKantaan pääsee kirjautumaan yhdellä kertaa samoilla tunnuksilla.

Herätteet

ot_herate

Herätteet eli hälytykset uusista ajanvarauksista, kyselyistä tai viesteistä ovat kehitteillä, mutta eivät vielä toiminnassa.